Mindenféle statisztikai elemzés nélkül biztosan állítható, hogy a kerékpárosok a közlekedés egyik leginkább veszélyeztetett rétege. Ez egyrészt abból adódik, hogy az ütközés során semmi nincs járművükön, ami megvédené őket sérüléstől, másrészt sokszor ők sem tesznek meg minden elvárhatót a balesetek elkerülése érdekében.
Sajnos, az elmúlt két hét baleseti adatai is alátámasztják a fentieket. Július 1. és 17. között összesen 87 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt megyénkben, melyek több mint 26 százalékában (23 esetben) kerékpáros sérült meg. Ezen események közül 2 halálos kimenetelű, 4 súlyos, 17 pedig könnyű sérüléses volt. A 23 baleset több mint felénél (13) maga a kerékpáros volt az okozó.
A kerékpárosoknál az egyik legalapvetőbb probléma, hogy kétkerekű kedvencükkel világítás, illetve az észlelhetőségüket elősegítő fényvisszaverő prizmák nélkül közlekednek.
A 6/1990.(IV.12.) KÖHÉM rendelet 116. § (1) bekezdése alapján a kerékpárt fel kell szerelni
- egy előre fehér, vagy kadmium sárga fényt adó lámpával,
- egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
- hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,
- legalább az első keréken legalább 1 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).
A megyei és városi balesetmegelőzési bizottságok évek óta azon dolgoznak, hogy csak olyan kerékpárokat lehessen az üzletekben megvásárolni, melyen ezek az alapvető felszerelések megtalálhatók. Sajnos, a kereskedelmi szabályozások hiányossága miatt a kétkerekű járművek döntő többsége nem így kerül forgalomba.
A kerékpárosok részéről leggyakrabban az alábbi szabályszegő magatartások vezetnek balesethez :
- éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok között világítás, valamint az előírt prizmák nélkül vesznek részt a közlekedésben.
- irányváltoztatás, kanyarodás előtt nem győződnek meg annak veszélytelenségéről, hátranézés, és irányjelzés nélkül hajtják végre a manővert.
- az áthaladási elsőbbséget szabályozó jelzőtáblákat gyakran figyelmen kívül hagyva hajtanak be a kereszteződésbe.
- a járdáról figyelmetlenül lehaladva kapcsolódnak be a forgalomba, nem adva meg az elsőbbséget az ott szabályosan közlekedő járműveknek.
Kérünk mindenkit, hogy saját élete, testi épsége megóvása érdekében fokozott óvatossággal, körültekintően vegyenek részt a közlekedésben!
Hajdú – Bihar megyei és Debreceni
Balesetmegelőzési Bizottság