Lezuhant egy Tu-154 típusú orosz utasszállító repülőgép kedden a kelet-ukrajnai Donyeck közelében, mintegy 170 emberrel - köztük 45 gyermekkel - a fedélzetén. A balesetet senki sem élte túl, a katasztrófa oka egyelőre nem tisztázott, az orosz hatóságok mindenesetre kizárják terrorcselekmény lehetőségét.
A szentpétervári székhelyű Pulkovói Légitársaság 162. számú járata a fekete-tengeri Anapa üdülőhelyről tartott Szentpétervárra, amikor kedd délután 13 óra 37 perckor segítséget kért, majd eltűnt a radarok képernyőjéről. "A gép valamennyi utasa meghalt" - közölte Irina Andrianova, az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának szóvivője.
A francia hírügynökség helyszínen tartózkodó tudósítója azt jelentette, hogy a repülőgép mocsaras területen zuhant le a Donyecktől mintegy 40 kilométerre fekvő Szuha Balka település közelében. Tucatnyi tűzoltó küzdött a roncsban tomboló lángokkal, a mentők, akik estig mintegy harminc holttestet találtak, fényszórókat állítottak fel, hogy a sötétedés után is folytassák az áldozatok utáni kutatást.
A repülési adatokat rögzítő feketedobozokat kedd estig nem találták meg. Leonyid Kasztorszkij Donyeck megyei katasztrófavédelmi parancsnok szerint a becsapódást robbanás követte, aminek következében a roncsok 400 méteres körben szóródtak szét.
Moszkvai illetékesek szerint a szerencsétlenséget feltehetőn feltehetően légörvény vagy villámcsapás okozta, míg a kijevi katasztrófavédelem szerint 10 ezer méter magasan tűz ütött ki a fedélzeten. A repülő kényszerleszállást akart végrehajtani, de a futómű nem nyílt ki, így a gép hasán landolt - mondta Ihor Krol, a kijevi rendkívüli helyzetek minisztériumának szóvivője.
Vaszilij Naljotyenko, a szentpétervári repülőtér igazgatóhelyettese szerint a baleset idején "szép idő volt". A donyecki katasztrófavédelem egyik illetékese szerint a szerencsétlenség idején vihar és villámlások voltak a térségben. Az ukrán meteorológiai központ is arról tájékoztatott, hogy a baleset idején Donyeck megyében légköri front, felhős-esős időjárás volt. Naljotyenko szerint a tűzzel kapcsolatos értesülések sem nyertek megerősítést, és kevés valószínűsége van annak, hogy merénylet történt volna. "A gépet 1992-ben gyártották, 24 215 órát repült, ebből 9000-et a legutóbbi karbantartás után" - mondta az igazgatóhelyettes.
A gép farokrészét és más roncsait helyi lakosok találták meg két órával azután, hogy a gép leadta a segélykérő jelzést és az ukrán katasztrófavédelem helikopterei a kutatására indultak. Szemtanúk szerint a gép a föld felé zuhant, többször megfordult, majd a becsapódás után kigyulladt.
Az anapai repülőtér által közzétett utaslista szerint a gépen 159 utas és 11 fős legénység utazott. Az utasok többsége házaspár, illetve egy- vagy kétgyermekes család volt. Az utasok között külföldi állampolgárok - hollandok - is voltak.
Egyelőre nem lehet kizárni, bár nem valószínű, hogy magyar állampolgárok is utaztak volna a szerencsétlenül járt utasszállítón - mondta az MTI-nek telefonon a kijevi magyar nagykövetség főkonzulja. Almási Sándor elmondta, hogy a nagykövetség az ukrán külügyminisztérium katasztrófaközpontjával áll kapcsolatban, ahol elmondták, hogy az utaslistán szláv hangzású nevek szerepelnek. Állampolgárság szerinti lista nem készült, így nem zártható ki, hogy esetleg magyar állampolgárságú feleségek is utazhattak a gépen.
A kijevi magyar nagykövetség konzuli ügyelete kész segítséget nyújtani azok számára, akik úgy tudják, hogy hozzátartozójuk ezzel a járattal utazott volna a dél-oroszországi Rosztov megyéből Szentpétervárra - mondta Almási. Viktor Juscsenko ukrán elnök teljes együttműködést ígért a vizsgálathoz orosz kollégájának, Vlagyimir Putyinnak. (forrás: MTI)