Húszezer magyar ceruza Velencében

Külföld - 2010-09-01

A Debreceni Egyetem Műszaki Karának két oktatója tervezte az idei Velencei Építészeti Biennálé Magyar Pavilonját, ahol augusztus 26-án nyílt kiállítás.

Az építészet legősibb eleme, a rajz a központi témája Ferencz Marcel, az Építészmérnöki Kar volt tanszékvezetője és Wesselényi-Garay Andor adjunktus BorderLINE Architecture elnevezésű projektjének, amely 20 ezer ceruzát felhasználó installációval, filmekkel és kiállítással szerepel a 12. Velencei Építészeti Biennálén.

„A Magyar Pavilonban megjelenő installáció egy köz(ös) tér, a rajzolás idézete. Noha építészeti kiállításról van szó, feltett szándékunk volt, hogy ebben a térben ne csak szakmabelieket, hanem a lehető legszélesebb körben – kortól és nemtől függetlenül – mindenkit képviseljünk, akik rajzolnak – fogalmaztak az alkotók. A lehető legtöbb ember megszólítására törekedtünk úgy, hogy valamilyen szimbolikus formában mindannyian megjelenjenek az installációban. Ezt a szimbólumot a kinek-kinek fiókjában heverő, már nem használt, elfaragott és talán rég el is feledett színes vagy grafit faceruzákban találtuk meg.”

 

 

 

 

Az installációhoz 20 ezer ceruzát és 90 kilométernyi, 700 kilogramm súlyú fonalat használtak fel. A falakra vetített filmeket, rajzokat így szinte vonalerdőn keresztül lehet látni. (A Magyar Pavilon apszisában elhelyezett faceruzák egy országos méretű, iskolák bevonásával szervezett akció eredményeként gyűltek össze.)

 

 

 

A pavilont adott útvonalon kell bejárni, aminek fontos dramaturgiai szerepe van. Az első térrészlet a hangolás, a második - a hosszú folyosó - a perspektíva, illetve az ebből nyíló, kézi rajzokat kiállító, napfényes, világos térrészek a leképezés terei. A harmadik térszegmens pedig - ami egyben a pavilonba készült, építészek kézi rajzhoz való viszonyát elemző dokumentumfilm bemutatási helye is - az értelmezés fekete-fehér tere, amelyből egyedül a megszámolhatatlan mennyiségű színes ceruza válik ki.

 

 

 

Az idei Velencei Biennálé kurátori pályázatát még 2009-ben nyerte el Wesselényi-Garay Andor és Ferencz Marcel BorderLINE című projektje, amely a szabadkézi rajz és az építészeti ábrázolás szépségét mutatja be.

 

 

 

A kiállítás augusztus november 21-ig látható a 12. Velencei Építészeti Biennále részeként.