A polbeat zenekarként számon tartott Gerilla együttes 1966 és 1971 között létezett. A két alapító tag, Berki Tamás és Vámos Miklós 42 év után a debreceni Campus fesztiválon ismét együtt lépett színpadra.
"A Gerilla után néhány évvel valahogy szétváltak útjaink, mindketten csináltuk a magunk életét, ő híres író lett, én dzsesszénekes. Több mint tíz évvel ezelőtt véletlenül futottunk újból össze a Bazilika előtt, egy könyvhét alkalmával" - idézte fel Berki Tamás az MTI-nek.
A barátság ezután ismét visszatért közöttük, Vámos Miklós az elmúlt időszakban a közönség soraiban gyakran feltűnt Berki koncertjein is, amelyeken a legtöbbször Sárik Péter zongoraművész a partnere és a főszerep a felszabadultságé, az improvizációé, a szabadságé, az egymásra figyelésé.
"Péternek jutott eszébe, hogy mi lenne, ha egyszer bevonnánk a produkcióba Vámos Miklóst, tehát egyfajta irodalmi síkot is adnánk a fellépésnek. Az elmúlt időszakban több példa volt erre Magyarországon, Esterházy Péter is dolgozott együtt Dés Lászlóval, de ott a zenész szerepe az aláfestés volt. Mi azt találtuk ki, hogy először a Sárik-Berki duó zenél, aztán Miki tart egy irodalmi-zenei sztorizós prózai középrészt, a végén pedig a szokásos búcsú bluesunkba is beszáll" - mondta Berki Tamás.
Az első alkalom néhány nappal ezelőtt a debreceni Campus fesztiválon volt. Az énekes azt mondta, nem vetődött fel, hogy egy régi Gerilla-számot előadjanak, bár az elmúlt évben zenészként aktivizálódott Vámos Miklós Bornai Tiborral egy másik műsorban eljátszik egy ilyet, az Antal gazdát.
"Ez egy másik világ volt, nehéz lenne megidézni. A Gerilla nem egyszerűen egy beat- vagy tánczene volt, amire nosztalgiával lehet gondolni. A mi dalaink megszületéséhez kellett egy történelmi közeg, mi is mások voltunk, a mai énemtől ez nagyon távol áll" - jegyezte meg az énekes.
Vámos Miklós az MTI-nek elmondta: furcsa volt egy zenei fesztivál színpadán állnia, ahová a környező helyszínek zaja is beszivárog.
"Fura és talán vakmerő megoldás, hogy egy dzsesszkoncertet párosítottunk az én blokkommal. Bár vokalistaként természetesen nem vagyok méltó Berki Tamáshoz, az utolsó két számba mégis beszálltam, nagyjából rendben volt, amit csináltam" - értékelt az író.
Szerinte teljesen a közönségtől függ, lesz-e folytatása ennek a kísérletnek, de szívesen venné, ha igen.
Ami a közeljövőbeni terveket illeti, úgy tűnik, Berki Tamás és Vámos Miklós szerepet kíván cserélni: az énekes könyvet írna, az író pedig lemezt jelentet meg.
"Régóta és egyre többen bátorítanak, hogy írjam meg azt a sok sztorit, amit egyébként mesélni szoktam. Az írás nálam eddig megmaradt a dalszövegek szintjén, álmom, hogy ez változzon, de lassan haladok. Ha megszületik egy ilyen könyv, mellé szeretnék egy lemezt is adni az olvasóknak" - mesélte Berki Tamás.
Vámos Miklós egy Bornai Tiborral közös idei fellépésének hanganyaga szeptemberben jelenik meg CD-n az Alexandra Kiadó gondozásában. "A zenét továbbra is ambicionálom, de a lényeg az, hogy otthon játsszunk együtt. Ha néha fellépünk, az csak a bónusz". Friss rockprodukciójában a KFT billentyűseként ismert Bornai Tiborral saját szerzemények mellett Vivaldit is játszanak, ősztől például havonta egyszer a fővárosi Ötkertben.
A 67 éves Berki Tamás amúgy folytatja a koncertezést Sárik Péterrel és ahogy évtizedek óta, manapság is állandó közreműködő a Benkó Dixieland Band fellépésein. Emellett időnként feltűnik a Tatabánya Big Band, az Eleven Big Band, a Molnár Dixieland Band koncertjein, és ősztől ő lesz a Budapest Jazz Club egyik arca. Továbbra is tanít éneket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem dzsessztanszakán, valamint a Kőbányai Kőbányai Zenei Stúdió Művészeti Szakiskolán. Eddigi szerzői lemezei: Igazi paradicsom (1984), Jó reggelt! (1990), A híd (2004), Bika Jam (2009).
A 63 éves Vámos Miklós eddig mintegy negyven kötetet írt, a legismertebbek: Zenga zének (1983), A New York-Budapest Metró (1993), Apák könyve (2000). Legutóbbi regénye, a Szitakötő tavaly jelent meg. Életműsorozata 2009-ben indult az Európa Könyvkiadónál, ennek következő darabja várhatóan egy novelláskötet lesz.