Koronczi - művében - ezt a felfogást provokálja: vajon a csend - a körbeölelő, a tétlenség, melyről úgy véljük, ideális a magányos elmélyedés, gondolkodás számára, mennyire alkalmas olyan kapcsolatok kialakítására, amelyeknek épp kialakításuk folyamatában (és eredményeképpen) születnek gondolatok? Koronczi Endre projektjében négy olyan ember van jelen, aki fontos szerepet játszott és játszik az ő (művészi) identitásának, egyéniségének formálódásában.
A Koronczi által teremtett - és videón bemutatott - szituációk egyaránt szolgáltak a kapcsolatok gyakorlóterepéül, az eltérő egyéniségének megfelelően különböző felfogások provokációinak (és emberi viszonyokat vizsgáló terepek gyanánt) valamint alkotói inspiráció feltételének. A négy férfi négy aspektusát jeleníti meg egy nehezen megnevezhető kapcsolatnak, melyek mindegyikében van valami az apa-fiú, mester-tanítvány és fivéri kapcsolat jellemzőiből. Az időtöltés jelenetei alapján szimmetrikus barátságoknak is vélhető kapcsolatok azonban aszimmetrikusak, és így, az aszimmetriában rejlő feszültség hozza létre és tartja mozgásban a szellemi, a képzőművészeti alkotásthoz is szükséges energiákat.
Az installációk, fotók, video-művek egyszerre idéznek valamiféle, a szellemi társnak szóló hommage-t, ajánlást és róluk alkotott portrészerűséget, ugyanakkor mégis ellenállnak az ilyesfajta besorolásnak. Az archetipikusan két ember kapcsolataként elgondolt - és Koronczi által is alapvetően két ember kapcsolataként bemutatott - viszonyt kitágítva, a kiállítás felveti egyfajta - végtelenített - láncolat lehetőségét.
Tatai Erzsébet
xxxx
Koronczi Endre:Tükör című kiállítása
Budapest Kiállítóterem
Megnyitó
2009. január 15. (csütörtök) 17 h
15 January 2009
A kiállítást megnyitja
Enyedi Ildikó filmrendezõ
Konzultáns
Tatai Erzsébet
Megtekinthetõ:
2009. február 15-ig,
hétfõ kivételével naponta 10-18 óráig.