Elsősorban a munkaerő-hiány és a növekvő költségek aggasztják a Kínával üzletelő amerikai vállalatokat, amelyek túlnyomó többsége számára továbbra is prioritás a kelet-ázsiai ország piacán való jelenlét.
Az amerikai vállalatok több mint 90 százaléka számára elsőrendű fontosságú a kínai piacon való jelenlét, s 60 százalékuknak nagyobb nyeresége származik onnan, mint bármely más piacról - derül ki az USA-Kína Üzleti Tanács (USCBC) hétfőn közzétett tanulmányából
A 240 Kínával üzletelő amerikai vállalatot tömörítő szervezet tagjainak 80 százaléka kétszámjegyű bevételnövekedést könyvelt el 2010-ben, 40 százalékuk esetében a 20 százalékot is meghaladta a bővülés üteme. A cégek 88 százaléka a pozitív trend folytatódására számít, s csupán egy százalékuk gondolja úgy, csökkeni fog idén a bevétele. A statisztikákból kiderül, hogy az USCBC cégeinek 85 százaléka volt nyereséges tavaly, 60 százalékuk számára pedig Kína az első számú piac, globális profitjuk legnagyobb része ugyanis innen származott. Az amerikai cégeknek ugyanakkor továbbra is jelentős kihívásokkal kell megküzdeniük a kínai piacon: a legnagyobb problémákat az emberi erőforrás, a növekvő költségek és az engedélyeztetés kérdései jelentik. A rendkívül kompetitív kínai munkaerő-piacon több éve gondot okoz a megfelelő képzettségű munkaerő alkalmazása, a multinacionális cégek, s egyre inkább jellemzően a kínai vállalatok növekvő keresletével ugyanis egyre szűkül a kínálat. A válaszadók szerint legnehezebb ma menedzseri és műszaki pozíciókba embert találni, de például a keleti parton már képzett gyári munkásokból is hiány mutatkozik. A vállalatok 85 százaléka aggódik ma a növekvő költségek miatt, s 79 százalékuk szerint ennek hosszú távon is hatása lesz. Problémát elsősorban a növekvő bér- és nyersanyagköltségek, valamint az emelkedő adók okoznak. A cégek 77 százaléka a költségek növekedése ellenére sem tervezi, hogy Kínán kívülre helyezze át tevékenységét, s csupán 16 százalék válaszolt úgy, hogy fontolgatja ezt. Az amerikai cégek komoly hátrányban vannak az állami tulajdonban lévő vállalatokkal való versengésben, elsősorban az engedélyeztetés, a közbeszerzés és az állami finanszírozás terén élveznek előnyt az állami cégek. Ugyanígy, évek óta probléma a szellemi tulajdonjogok (IPR) kérdése, amelyek továbbra is gyenge érvényesítése miatt a vállalatok 93 százaléka aggódik. Arra a kérdésre, hogy a kínai vezetés által meghirdetett 2010-2011-es IPR-kampány hozott-e változást, 71 százalék válaszolta, hogy "valamennyit" vagy "keveset", 28 százalék szerint viszont semmit nem változott a helyzet az előző évekhez képest. Az amerikai vállalatok ezen kívül leggyakrabban - európai társaikhoz hasonlóan - a befektetések korlátozása, az átláthatóság hiánya, valamint a szolgáltatási szektor vállalatainak piacra jutási nehézségei miatt panaszkodtak. A politikusok által vezető témák közé emelt valutaárfolyam (a jüan alulértékeltsége)kérdése ugyanakkor csak a 26. helyen áll a problémák rangsorában, öt hellyel hátrébb, mint a tavalyi felmérés során