Takarékoskodnak a brit háztartások is

A recesszió hatására jelentős mértékű változás mutatkozik a brit vásárlási szokásokban: növekszik az érdeklődés a diszkontáruházak iránt, és az üzletláncok saját márkás termékei is jóval kelendőbbek.

A uSwitch.com fogyasztóvédelmi honlap legfrissebb felmérése szerint Nagy-Britanniában egy év alatt megháromszorozódott az üzletláncok saját márkás termékeinek értékesítése. Míg egy évvel korábban a vásárlók 25 százaléka választotta az áruházláncok nevével fémjelzett árucikkeket, addig mára ez az arány a 73 százalékot is eléri.

Ez az eredmény részben a válság miatti visszafogott költekezésnek köszönhető, részben pedig annak, hogy az áruházláncok erőteljesebben hirdetik saját termékeiket. Ebben a legnagyobb hipermarketláncok (Tesco, Asda) mellett különösen fontos szerepet játszanak az úgynevezett keménydiszkontok, mint például a Lidl és az Aldi, amelyeknél a választék jelentős részét teszik ki a saját márkás áruk.

Ezeket a termékeket sokszor ismert, megbízható gyártók készítik, minőségük pedig gyakran teljesen megegyezik a jóval (akár 50 százalékkal is) drágább márkás cikkekkel. Az üzletláncok ugyanis abból szereznek előnyt, hogy nagy mennyiségben, biztosan el tudják majd adni őket, ráadásul általában külön marketingre sem kell költeniük (inkább magát az áruházláncot reklámozzák).

 

A felméréséből kiderül, hogy a háztartások egyre nagyobb arányban használják a különféle spórolási technikákat, megháromszorozódott a kuponokat, ajándékbónokat használók aránya is. Ugyanakkor a britek jobban utánajárnak az áraknak, akcióknak, és növekszik az internetes vásárlások aránya is.

Érdekes, hogy 10 százalékkal nőtt azok aránya, akik saját konyhakertjükben termesztenek zöldséget, gyümölcsöt, és sokkal többen főznek maguknak otthon ételrendelés vagy étterem helyett.