186 millió forint összértékű támogatás a tanárképzés korszerűsítésére

Oktatás - 2010-03-06

Közel 200 millió forintot fordíthat a tanárképzés korszerűsítésére az Észak-alföldi régió. A fejlesztésnek köszönhetően a Debreceni Egyetem gesztorálásával létrejön a Regionális Pedagógusképzési- és Továbbképzési Központ, mely többek között megteremti a szakember-utánpótlás feltételeit. A kutatásfejlesztési- és kommunikációs virtuális tér létrehozása, az elektronikus tanulási környezet - például intelligens táblák, laptopok használata - pedig új szemléletet, hatásokat érhet el a jövő pedagógusainál.

Az Észak-alföldi régió pedagógusképző intézményei, illetve az azokkal kapcsolatban álló gyakorló és bázisiskolák hálózatszerű összekapcsolódása valósulhat meg a Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok – Nyíregyházi Főiskolával és a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolával – konzorciumi keretek között elnyert, 186 millió forint összértékből megvalósuló projektje révén. A TÁMOP 4.1.2.B program keretében a „Pedagógusképző és Továbbképző – Hálózat és Adatbázis az Észak-alföldi régióban” (RE-PE-THA) című integrációs projekt a hazai tanárképzés évtizedek óta példátlan fejlesztését indíthatja el – hangsúlyozta a projekt elindításának március 5-i nyitókonferenciáján Prof. Dr. Gaál István projektmenedzser, a DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettese.

A fejlesztésnek köszönhetően várhatóan 2011 végére létrejön a Regionális Pedagógusképzési és Továbbképzési Központ a Debreceni Egyetemen, amely a pedagógusképző felsőoktatási intézmények és a gyakorlati helyet adó középiskolák közötti aktív együttműködést segíti majd. A központ biztosítja továbbá, hogy a felsőoktatás kutatási eredményei közvetlenül bekerüljenek a közoktatásba, és egyúttal a régió közoktatási kutatásait is intenzívebben bekapcsolja a nemzetközi tudományos vérkeringésbe. A regionális központ működteti majd azt a nagykapacitású szervert is, amely tárolja és integrálja az iskolák, vezetőtanárok, felsőoktatási intézmények és tanárszakos hallgatók adatait, és a jövő pedagógusai is ezen keresztül jelentkezhetnek majd tanítási gyakorlatokra. Ezen túlmenően egy olyan kutatásfejlesztési- és kommunikációs virtuális tér létrehozása is szerepel a programban, amely a régió valamennyi tudományos erőforrását képes lesz koordinálni.

 

A kétéves futamidejű program munkacsoportjai lépéseket tesznek továbbá a tanárképzési – pedagógiai, pszichológiai és szakmódszertani – modulok kompetencia- és gyakorlat-központú megújítása felé is. Terveik között szerepel az egységes didaktikai szemléletű, modern tartalmú és metodikájú tananyagok kidolgozása, valamint a gyakorlatorientált oktatás folytatására alkalmas iskolák kiválasztása is. A szakmódszertani órák korszerűsítését elektronikus tanulási környezet, így intelligens táblák, laptopok és projektorok segítik majd, amelyek új szemléletet, hatásokat érhetnek el a gyakorlatban.

Az országban összesen hét regionális központ nyert hasonló támogatást. A pályázat keretében további cél ezen regionális központok hálózatszerű összekapcsolása. Mindez a tanárképzés résztvevőit országosan is kapcsolatba hozza egymással, ami szükségszerűen elvezet majd a tanárképzés strukturális problémáinak a megoldásához is.