Hatalmas sikert könyvelhetett el a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány idén záruló Dobbantó projektje. A hazai költségvetési forrásból megvalósult csaknem négyéves program két sikeres tanévének eredménye: összesen 394 magyar fiatal kapott lehetőséget arra, hogy a valószínűsíthető társadalmi és gazdasági lecsúszás jövőképe helyett sikeres, előremutató életet éljen.
Ezzel párhuzamosan, a program során alkalmazott, sikeresnek bizonyult oktatástechnikai módszertan önálló életre kelt, s a pedagógusok egyre több osztályban alkalmazzák.
A korai iskolaelhagyás csökkentése kiemelt része az EU gazdasági növekedést gyorsító stratégiájának. Az Unió adatai szerint az iskolarendszerből végzettség nélkül kilépők 71%-a már a pályakezdéskor munkanélkülivé válik–számukra a szociális ellátó rendszer támogatása biztosítja a minimális életfeltételeket. Magyarországon az alacsonyan képzett népesség mindössze 20 százaléka tud elhelyezkedni a munka világában. Fontos feladatunk tehát, hogy e fiatalok jobb sorsra érdemes 80%-át visszavezessük a társadalomba – ezt teszi lehetővé a Dobbantó program!
A program talán legfontosabb üzenete, hogy tudatosan, felelősen a saját sorsomért szemléletre tanítja a fiatalokat. A programban egyebek mellett munkavállalói ismeretekre és életpálya tervezésre, a szakmacsoportokkal való ismerkedésre, valamint a munkahelyi tapasztalatszerzésre is fókuszáltunk. A munka világára való felkészítés az iskolai folyamatokkal párhuzamosan történik és figyelembe veszi az egyén speciális körülményeit csakúgy, mint kompetenciáit és mentális állapotát. Ezzel a holisztikus megközelítéssel merőben innovatív és ritka kezdeményezésnek számít, mely akár az EU többi tagállama számára is jó gyakorlatként funkcionálhat – hívta fel a figyelmet Bognár Mari, a projekt vezetője.
A Dobbantóban részt vevő 15 iskola önként jelentkezett a feladatra, hiszen pedagógusaikban igény volt a változás, az új pedagógiai szemlélet megismerése iránt. A pedagógus teamek az új tananyagok mellett változást segítő mentorálást, a vezetők pedig – az oktatás világában még eléggé szokatlan módon – coachingot, azaz vezetésfejlesztési támogatást kaptak a fejlesztési eredmények kipróbálásához, gyakorlatba való átültetéséhez.
2009/10-es tanév
Tanévet befejezők száma;191
közülük oktatásban, képzésben maradók;170
közülük munkába állók;13
közülük se munkába, se oktatásba nem lépők;8
2010/11-es tanév
Tanévet befejezők száma;203
közülük oktatásban, képzésben maradók;185
közülük munkába állók;9
közülük se munkába, se oktatásba nem lépők;9
Az eredmények önmagukért beszélnek
A projektben kifejlesztett pedagógiai rendszer adatokkal, tényekkel igazoltan eredményes: a diákok szinte alig hiányoznak, a lemorzsolódás minimális és a pedagógusok, vezetők – a tanulókkal megélt sikerek miatt – szeretik, a módszereket, szemléletet a szakiskola más osztályaiban is adaptálják. A projekt így alternatívát kínál a szakiskola megújításához is, vagy, ha úgy tetszik, alapot teremtett egy vonzó, oktatási módszertani reformhoz.
Kiadó: Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány