A HAT–Oktatási Kerekasztalban részt vevő pártok - az Együtt 2014, a DK, az LMP, az MSZP, a PM és a SZEMA - azt követelik, hogy a törvényjavaslatot a beterjesztő Balog Zoltán miniszter vonja vissza, egyben kezdeményezik, hogy a miniszter az oktatási rendszerben a társadalmi párbeszéd kialakult szervezeteit, intézményeit, korábban eredményes gyakorlatát alkalmazza, s ha módosítási szándéka van, azt csak a társadalmi partnerekkel együttműködésben, egyetértésben tegye.
Az MPK létrehozása része annak a folyamatnak, amely a magyar közoktatási rendszert ismét politikai ellenőrzéssel centralizált, szakmailag elfogadhatatlanul uniformizált, és a 21. századdal össze nem egyeztethető módon ideológiailag meghatározott társadalmi alrendszerré változtatja - írták.
Álláspontjuk szerint a kar létrehozása a többpárti parlamenti demokráciákban kialakult társadalmi együttműködés, és egyeztetési mechanizmus kiiktatására irányul, olyan irány, amely - megfogalmazásuk szerint - csak "a totális társadalmakban – a diktatúrákban – működött".
Szerintük az állami, szakszervezeti és civil szervezeti feladatok ellátását egy, az állam által létrehozott, a pedagógusokra nézve kötelező tagsággal rendelkező, államilag finanszírozott és ellenőrzött szervezet eredményesen, hatékonyan, magas szakmai színvonalon nem tudja ellátni, így nem tudja képviselni a sokszínű pedagógus társadalmat sem.
Megjegyezték: a kar tervezett funkciói között szereplő etikai kódex és eljárásai – mint az új köznevelési rendszer más elemei is (tanfelügyelet, pedagógusok minősítése, előmeneteli rendszer ) - azért veszélyesek, mert tovább növelik majd a pedagógusok már ma is megfigyelhető megfélemlítettségét, kiszolgáltatottságát.
Pénteken pedagógus és szakmai szervezetek, valamint ellenzéki pártok is kritizálták a hamarosan létrejövő MPK-t. A szaktárca szerint ugyanakkor a kar létrehozása hozzájárul a pedagógus hivatás megbecsülésének növeléséhez. Az MTI-hez eljuttatott reagálásban pénteken kiemelték, hogy az MPK az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok önkormányzattal rendelkező köztestülete lesz, és feladata az etikai kódex megalkotása és a pedagógiai célú közösségi szolgálat megszervezésének ellenőrzése, valamint az ezzel kapcsolatos tanácsadó, információs tevékenység működtetése. A megfelelő felhatalmazással, egyértelmű támogatottsággal rendelkező kar garanciát jelent majd arra, hogy szakmai kérdésekben a pedagógusok tényleges véleményének felhasználásával születnek meg a döntések.
Mint írták, a hivatás gyakorlásával kapcsolatos morális szabályokat rögzítő etikai kódex sok évtizedes hiányt pótol. Ahogy ennek szükségességét nem kérdőjelezi meg senki az orvosok, ügyvédek, újságírók esetében, úgy a pedagógusokat illetően sincs helye kételynek, hiszen az óvodapedagógusok, tanítók, tanárok "gyermekeink személyiségét, tudását, jövőjének alakulását formálják".