Ahhoz, hogy eredményesen át tudjuk alakítani a magyar felsőoktatás rendszerét, először egy átfogó felsőoktatási stratégiára lenne szükség. Ezért ismételten javasoljuk, hogy készüljenek hatástanulmányok, amelyek alapján kidolgozható a szerkezeti átalakítást megalapozó felsőoktatási stratégia.
A Magyar Rektori Konferencia (MRK) támogatja azokat a kezdeményezéseket, amelyek azt célozzák, hogy a magyar felsőoktatás hatékonyabban, eredményesebben működjön az elkövetkező évtizedekben, megőrizve ugyanakkor felsőoktatásunk évszázados értékeit is.
A magyar felsőoktatásban a rendszerváltás óta mind mennyiségében mind minőségében jelentős változások történtek, azonban ezek a változások gyakran nem kellő körültekintéssel, a szükséges elemző tanulmányok nélkül kerültek bevezetésre, az esetek többségében az intézmények nem tudtak időben felkészülni az új kihívásokra. Szükséges ismételten rögzíteni, hogy egy ilyen nagy és hosszú átfutási idővel működő rendszer nehe¬zen viseli a gyakori átfogó változásokat.
A magyar felsőoktatási intézmények száma nem különbözik a legtöbb európai országban meglévőtől. Az intézményekben oktatott szakok száma viszont összességében jelentősen eltúlzott, így intézményeink működése nemzetgazdasági szinten kevésbé gazdaságos és hatékony. Ezért egyetértünk azzal, hogy az intézményhálózat strukturális átalakítása szükséges, hogy meg tudjunk felelni a változó társadalmi és piaci igényeknek és biztosítani tudjuk a minél jobb minőségű és hatékonyabb működést az oktatás és a kutatás területén. Az ilyen irányú, a szakok számát csökkentő átalakításban az egyetemek és a főiskolák szakmai közreműködése nélkülözhetetlen.
Ennek a folyamatnak azonban nem rövid távú pénzügyi megfontolásokon, hanem hosszabb távú szakmai szempontokon kell alapulnia. Már 2010 decemberében, az új felsőoktatási törvény koncepciójának szakmai egyeztetése során jeleztük, ahhoz, hogy eredményesen át tudjuk alakítani a magyar felsőoktatás rendszerét, először egy átfogó felsőoktatási stratégiára lenne szükség. Ezért ismételten javasoljuk, hogy készüljenek hatástanulmányok, amelyek alapján kidolgozható a szerkezeti átalakítást megalapozó felsőoktatási stratégia. Ezen dokumentumok hiányában félő, hogy ismételten csak kizárólag fiskális szempontokon nyugvó megoldás születik.
Kiadó: Magyar Rektori Konferencia