Átadták a Solt Ottília-díjakat

Oktatás - 2007-01-08

Solt Ottília emlékére, a Magyar Köztársaság oktatási és kulturális minisztere a kisebbségi oktatásban, a hátrányos helyzetű tanulók támogatásában, továbbá a hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelemben folytatott kiemelkedő tevékenységért Solt Ottília-díjat adományozott Csirke Ernőnek Győrik Editnek, és Setét Jenőnek.

Csirke Ernő a pécsi Apáczai Csere János Gimnáziumban, az elmúlt 15 évben egy olyan modern pedagógiai szemléletű gimnáziumot alakított ki, ahova a régióban az érettségit adó intézmények közül a legtöbb roma családból származó diák járt és jár. Az iskola a halmozottan hátrányos helyzetű roma családból származó gyermekeket integrálta a közösségébe. Csirke Ernő azon túl, hogy segítette a roma családokból származó gyerekek tanulmányi előmenetelét saját iskolájában, többször segítséget nyújtott más intézményeknek. Csirke Ernő a Koma kurátoraként szakmai tanácsaival segítette a kuratóriumot olyan kérdésekben, amelyek az iskola és a család, a tanár és a diák viszonyrendszerét feszegetik.

 

Győrik Edit a 80-as években a Fővárosi Művelődési Központban dolgozott népművelőként. 1990-ben Kiss Benedekné megalapította a Belvárosi Tanoda Alapítványt és irányításával Győrik Editet bízta meg. Vezetésével a tanoda legfőbb értékei a személyközpontúság és a segítő, támogató attitűd, az egyén tisztelete. Győrik Edit egy olyan csapatot hozott létre és képzett ki, amely képes volt a Tanoda-módszert kimunkálni és folyamatos műhelymunkában az igényekhez alakítani. A Tanoda-módszer lényege, hogy a fiatalok az egyénre szabott tanulás mellett mentális támogatást, személyes segítséget kapnak minden gondjukban, személyiségük alakításában, fejlesztésében. A tanodában mindezt a segítő párrendszer, az egyéni haladási ütem, a szerződéses rendszer és a stábmunka teszi lehetővé. A tanoda programját és módszereit az Oktatási Minisztérium alternatív kerettantervként akkreditálta. A tanodában az évek során egyre több szenvedélybeteg fiatal bukkant fel. Számukra A Solt Ottilia-díjat az oktatási miniszter hozta létre 1997-ben, a Soros Alapítvány közreműködésével, Solt Ottilia (szociológus, a SZETA elnöke) emlékére. A díjban évente hárman részesülhetnek „a hazai vagy külföldi kisebbségi oktatásban, a hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelemben” folytatott kiemelkedő teljesítményükért.

Győrik Edit 2000-ben elindított egy programot. Mára már önálló alapítvánnyá vált a "Megálló Csoport", amely Budapesten a VIII. kerületben rehabilitációs és közösségi házként működik. A Tanoda-módszer elismert, egyetemeken, főiskolákon a pedagógiai tananyag része.

 

Setét Jenőnek, a Roma Polgárjogi Alapítvány szociális igazgatója 1989-től résztvevője számos roma önszerveződésnek. Több helyi civil szervezet létrejöttét segítette elő. Szülővárosában Sárospatakon cigány klubot és hagyományőrző együttest működtet. 1992 és 1994 között Budapesten a Józsefvárosi Önkormányzat Segítő Szolgálata szociális munkása, ahol fő feladata az egyéni esetkezelés és a családgondozás volt. Emellett a munkanélküliek számára szervezett átképző tanfolyamot, koordinálta a díjhátralék kezelő programot. 1994-ben szociális munkásként a Józsefvárosi Önkormányzat Cigány Kisebbségi Önálló Csoportjában kulturális és közművelődési feladatokat látott el. 1995-ben és 1996-ban a Fővárosi Szociális Központ és Intézményeinél utcai szociális munkásként fő feladata az utcai segítés és a hajléktalan gondozás volt. 2002-ben kérdező biztosa volt a Kemény István vezette országos cigány kutatásnak. 2004-ben és 2005-ben a SuliNova Kht. megbízásából a hátrányos helyzetű, elsősorban roma gyermekek oktatási integrációs programjának a résztvevője volt. 2005-től az Oktatási Minisztérium megbízásából a települési iskolai szegregációs vizsgálat résztvevője volt, amelynek keretében Sárospatak iskoláit, illetve Zsolnay János szociológussal Budapest IV. kerületét vizsgálta.

(www.edupress.hu)