Az alternatív kerettantervek megőrzését kéri a Waldorf szövetség és az alapítványi iskolák egyesülete

Oktatás - 2016-05-13

- A Magyar Waldorf Szövetség és az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete levélben kéri a jövő évi költségvetési törvénytervezetet megalapozó javaslat azon pontjainak megváltoztatását, amelyek véleményük szerint az alternatív kerettantervek lehetőségének megszüntetését célozzák.

    A szervezetek országgyűlési képviselőknek, érintett minisztereknek és a Miniszterelnökségnek címzett levelükben azt írták: a tervezett módosítások hatályba lépése teljes mértékben ellehetetlenítené a magyarországi Waldorf-iskolákat, -óvodákat és más alternatív iskolákat.

    Kifejtették: a javaslatban az szerepel, hogy az alternatív intézmények számos tekintetben eltérhetnek a települési önkormányzatok és az állam által fenntartott nevelési-oktatási intézményektől, amely eltérés többletszolgáltatásként jelenik meg a pedagógiai programban. E rendelkezés a központi költségvetésről szóló törvény szabályozása alá tartozik, így a szaktörvény erre vonatkozó rendelkezésének elhagyását kezdeményezik.   

    A szervezetek szerint a módosítás a 2003 óta törvénybe iktatott és azóta töretlenül érvényesülő szabályozás kiiktatása, amely által sérül az alternatív pedagógiai törekvések befogadási, elismerési és egyenértékűségi elve. Hozzátették: az indoklás tévesen állítja, hogy az eltérés jelenleg is többletszolgáltatásként jelenik meg a pedagógiai programokban, s az eltérő tananyagtartalom az állami elvárásokon felül nem megvalósítható.

    Mivel a hatályos szabályozás alapján sem jár az alternativitásból eredő többlettámogatás, ezért véleményük szerint a rendelkezés nem is tartozik a központi költségvetésről szóló törvény szabályozási jogkörébe.