Bolognai rendszer: magas szaktudás, szűkebb terep

Oktatás - 2009-05-18

A gazdaságtudományi képzés bolognai rendszerű oktatásának tapasztalatiról készített összeállítást a Hírszerző. A Budapesti Corvinus Egyetem nyilatkozói szerint a többciklusú rendszer hallgatói specifikusabb tudással lesznek felvértezve, ám jelenleg sok felesleges tárgyat tanulnak.

Fábri István szociológus, az Educatio Kht. Felsőoktatási Műhelyének vezető elemzője szerint az új rendszerből fakadó egységesítés elvben jó lehetőséget is jelenthet a főiskolák számára, a jelentkezési mutatókból azonban látszik, a mesterképzésekkel a nagy egyetemek járhatnak jól. A szociológus szerint az intézmények közötti mobilitás elsősorban a fővárosi intézmények között lesz jellemző, a vidéki hallgatók nemigen mozognak majd a városok, régiók között. Ugyanakkor egyelőre az a tapasztalat - mondta Fábri -, hogy a hallgatók az alapképzésüket nyújtó intézményben kívánnak továbbtanulni.

 

Kerekes Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatási és tudományos rektorhelyettese szerint a mesterképzésben továbbtanuló hallgatóknak érdemes az alapképzésben tanult szakterülettől eltérő irányt választaniuk későbbi MA tanulmányaikban, ugyanis az átalakult képzési struktúra következménye, hogy a hallgatók magas tudással bár, de sokkal szűkebb, specifikáltabb ismeretekkel végzik tanulmányaikat, mint a korábban.

 

Vertetics Ádám, a BCE Hallgatói Önkormányzatának volt elnöke, jelenlegi kabinetfőnöke a bolognai rendszer legnagyobb problémáját a törvénybe iktatott 3+2 éves rendszerben látja, szerinte ugyanis a bolognai nyilatkozat által lehetővé tévő 4+1 éves rendszerben is kellett volna gondolkodni. Ennél már csak azt látja nagyobb problémának a kabinetfőnök, hogy a gazdaságtudományi képzésben a felvételi rendszerből kikerült a kötelező matematika felvételi, szerinte ugyanis ez nagyon fontos szűrőeleme volt a felvételnek.

Problémaként vázolta továbbá, hogy a 3+2-es képzési rendszer kialakításakor nagyon erős volt a tanszéki lobbi, aminek következményeként olyan felesleges tárgyak is bekerültek a képzési tematikába, amelyek kihagyásával a tárgyat oktató tanszékek léte vált volna kérdésessé. Kerekes Sándor ezzel kapcsolatban a Hírszerzőnek elmondta: az átalakítások, a felülvizsgálatok már folyamatban vannak.

(Forrás: Hírszerző)

(www.edupress.hu)