Együtt-PM: az oktatásban az alapkészségek erősítésére koncentrálna a szövetség

Oktatás - 2013-12-08

- Az alapkészségek erősítésére, a tanárok státusának stabilizálására koncentrálna az oktatásban az Együtt-PM. Szelényi Zsuzsa, a szövetség szakpolitikusa az MTI-nek vasárnap azt mondta, kormányra kerülve a tankötelezettség korhatárát 18 évre állítanák vissza, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot pedig azonnal megszüntetnék.

    Szelényi Zsuzsa a hét elején napvilágot látott - általa csak drámaian rossznak nevezett - PISA-eredmények kapcsán nyilatkozott. Szavai szerint a felmérés azt mutatja, hogy egy évtizedes szolid emelkedés és stabil teljesítmény után nagyon jelentős visszaesés következett be az oktatásban. Ez az eredmény egyértelműen kapcsolható az Orbán Viktor és Hoffmann Rózsa nevéhez köthető oktatási átalakításhoz - jelentette ki.

    Saját javaslataikat ismertetve az Együtt-PM oktatásról szóló, tavasszal nyilvánosságra hozott Fehér Könyvéből idézett. A szövetség az alapkészségeket erősítené meg, de elképzelésük szerint nem a lexikális tudásra, hanem a szövegértésre, az alkalmazható matematikai és természettudományos ismeretekre, a nyelvoktatásra és a számítógépes kompetenciákra kell koncentrálni.

    Szelényi Zsuzsa szükségtelennek nevezte a kötelező hit- és erkölcstanoktatást, hozzátéve, hogy az Együtt-PM e tárgyak háttérbe szorítását, illetve választhatóvá tételét javasolja, megjegyezte továbbá, hogy a mindennapos testnevelés is megoldhatatlan az oktatási rendszerben.

    A szövetség kormányra kerülve azonnal visszaállítaná a 18 éves tankötelezettséget - jelentette ki. Hozzátette: stabilizálnák a pedagógusok státusát, a többletmunkát értékelnék és honorálnák. A fiatal pedagógusokat egy ösztöndíjrendszerrel arra inspirálnák, hogy a hátrányos helyzetű területekre menjenek oktatni, miközben visszaállítanák a nyugdíj melletti munkavégzés lehetőségét. Szelényi Zsuzsa azt is közölte, hogy azonnal megszüntetnék a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot.

    A 2012-es PISA-felmérés eredményei szerint rosszabb volt a magyar diákok teljesítménye az OECD-átlagnál. A kedden nyilvánosságra hozott eredményeket Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár úgy értékelte, a felmérés alátámasztja, hogy a köznevelés megújítása nem tűrt halasztást.

    A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, a párizsi székhelyű OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amelyet 2000-ben indítottak el, és háromévenként ismételnek meg. Ennek keretében az olvasás-szövegértés, a matematika és természettudományok területén mérik a diákok - főként gyakorlati - ismereteit.