"A vagyoni, regionális különbségek jelentik a magyar közoktatás legfőbb problémáját, melyet az állam iskolafenntartói szerepével lehetne oldani" - mondta el Hiller István oktatási és kulturális miniszter március 3-án, miután több szakszervezettel tárgyalt az iskolák állami támogatásáról. A továbbiakban a szülők, diákok érdekképviseleteivel, az iskolákkal, majd a politikai pártokkal egyeztet a miniszter.
"A fenntartói szerepkör változásával nem akarok megszüntetni semmit, célunk, hogy a mostani iskolafenntartók továbbra is a közoktatásban szolgáljanak" - vázolta szándékait a miniszter. Elmondta: két évtized tapasztalatai szolgálnak a változások alapjául, a 2007 decemberétől és 2008 novemberéig nyilvánosságra hozott, a diákok tudását és ismereteit felmérő elemzések mind a regionális és vagyoni, szociális okokra vezetik vissza a nebulók eltérő eredményeit. Az állami támogatás mögött sztenderd minőségi követelmények állnak majd, ez az egységes feltételrendszer a minőségi oktatást és az egyenlő esélyeket valósítja meg - számolt be Hiller István, aki a modell bevezetését indokolva elmondta: "az önkormányzatok nem bírnak országos áttekintéssel, a tanulók teljesítményei között fennálló két, két és félszeres különbségeket központilag lehet csökkenteni."
A tervek szerint a jelenlegi alapnormatíva mellett állami kiegészítő normatívát kaphatnak majd azok az intézmények, melyek sikeres tárgyalásokat folytatnak a minisztériummal az egységes követelményrendszer teljesítéséről. "Kétharmados törvénymódosításra nincs szükség, a törvényi szabályozás jelenleg sem zárja ki az állam iskolák felett gyakorolt fenntartói szerepkörét" - mondta el Hiller István. A módosítások a törvényeknél alacsonyabb szintű szabályozást igényelnek. Az állam által finanszírozott normatíva elfogadása ugyanakkor nem kötelező, a fenntartói jog és a támogatások mértéke a minisztérium és az érintett intézmények közötti megállapodás függvénye. Amennyiben az egyeztetéseket sikerül lezárnia 2010 márciusáig, az egységes kerettantervet és követelményrendszert magában foglaló állami támogatást a 2010/2011-es tanévtől már mintegy 100-200 intézmény veheti át. Az első két év a tapasztalatszerzés időszaka lesz, ezt követően felmenő rendszerben bővíti a minisztérium az intézmények körét, akár ezres létszámúra is - hangsúlyozta a miniszter.
Hiller István március 3-án a Pedagógusok Szakszervezetével, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetével (PDSZ), a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezettel, a Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetséggel, illetve a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével egyeztetett. A szervezetek többsége megfelelő eszköznek tekinti az állami támogatás bevezetését, és a további részletek kimunkálását kéri. Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke ugyanakkor az Unió szubszidiaritás elvére emlékeztetett, mely kimondja, a helyi közösségeknél a lehető legközelebb kell vinni a döntéshozatalt azokhoz, akikre az vonatkozik. Az elnök a finanszírozásra és az eljárásra vonatkozó konkrét dokumentumokat is hiányolja.
(www.edupress.hu)