Hiller: Magyarország már alkalmas bizonyos hibák kiküszöbölésére

Oktatás - 2008-11-11

Hiller István oktatási és kulturális miniszter hangsúlyozta, a magyar felsőoktatási rendszer átfogó korszerűsítésének öt alapvető kérdése van. A struktúra, a finanszírozás, az akkreditáció, a juttatások és az infrastruktúra. Kiemelte: Magyarország nyolc évvel ezelőtt azért csatlakozott a Bologna-folyamathoz, hogy a felsőoktatás egységesebbé, átláthatóbbá, átjárhatóvá váljék, szolgálva ezzel a régió versenyképességét. Ezt a szakminiszter kedden Budapesten a Hivatalos Bologna Szemináriumon mondta.

Hiller István aláhúzta, a Bologna folyamatnak Magyarország úgy ahogy eddig, a jövőben is aktív tagja lesz.

A Bologna-folyamat előnyei, úgy mint az átjárhatóság, nemzetközi összehasonlítás, mobilitás sokkal jelentősebbek, mint a hátrányai - vélekedett.

 

A tárcavezető kitért arra is, hogy a Bologna-folyamat országaiban, a transz-atlanti térségben és a dél-kelet-ázsiai országokban a felsőoktatás középpontjában a színvonal, a minőség áll. Az "agyelszívás" ma már nemcsak az Amerika Egyesült Államok és Kanada felé irányul, hanem a dél-kelet-ázsiai térség felé is. Ma a legjelentősebb küzdelem a tudásért, az alkalmazható tudásért folyik, melynek színtere nemzetközileg is a felsőoktatás. Ezekkel a kérdésekkel a Bologna-folyamat országainak szembe kell nézni - mondta.

Megemlítette, hogy Magyarországon a felsőoktatási hallgatók száma az elmúlt 15-20 évben megnégyszereződött. Ez a jelentős mennyiségi változás különböző kihívások elé állítja az egyetemeket, főiskolákat.

 

A magyar felsőoktatási rendszer átfogó korszerűsítésének öt alapvető kérdése van: a struktúrával, azaz a Bologna-folyamattal összefüggő kérdések, a finanszírozás átalakításával kapcsolatos kérdések, a hallgatói juttatások, szociális kérdések köre, az akkreditáció, minőségbiztosítás és minőség-ellenőrzés kérdése, valamint az infrastruktúra korszerűsítése - folytatta a szakminiszter, hozzáfűzve, hogy az elmúlt években a magyar felsőoktatás szerkezete a Bologna-folyamatnak megfelelően átalakult, bővült az infrastruktúra, átalakult a finanszírozás szerkezete.

 

Hiller István szerint Magyarország nyolc évvel a Bologna-folyamatba való belépése után már rendelkezik olyan tapasztalatokkal, melyek alkalmasak bizonyos hibák kiküszöbölésére. Mint arra rámutatott, nemzetközi szinten is meg kell beszélni egyebek mellett olyan kérdéseket, hogy az alapképzésben részt vevő, azt elvégző, de a tanulmányaikat később folytatók milyen eséllyel indulnak a munkaerőpiacon, hogy szolgálja az innováció, kutatásfejlesztés ügyét a Bologna-folyamat.

 

Emlékeztetett arra, hogy Ausztria és Magyarország nyerte el a jogot és lehetőséget arra, hogy 2010-ben közösen tartsa a Bologna-folyamat tízéves értékelését lezáró konferenciát.

Hiller István a pénzügyi, gazdasági válságról szólva azt emelte ki, hogy a stabilizációs időszak után az oktatás, felsőoktatás kultúrával és innovációval való összekapcsolása megújulási lehetőséget jelenthet.

(www.edupress.hu)