Tudomány és tanári hivatás

Oktatás - 2011-08-26

A természettudományok tanításának nehézségeiről, a korszerű oktatási módszerekről, valamint a pedagógusképzés megújításának lehetséges irányairól kezdődött tanácskozás az ELTE-n. Pálinkás József a konferencia nyitóelőadásában a szükséges változásokat meghatározó pedagógiai szemléletről beszélt, szorgalmazva többek között, hogy az érettségi tárgyak egyike kötelezően természettudományos tantárgy legyen.

 

     "Megújításra szorul a magyar természettudományos oktatás" - jelentette ki mintegy négyszáz szakember, egyetemi és főiskolai vezetők, hazai és határon túli pedagógusok előtt tartott beszédében Pálinkás József. Az érdeklődés felkeltésével, az érdekek tudatosításával és a teljesítés kötelezővé tételével a természettudományok tanulása vonzó kihívássá, élvezetes ismeretszerzéssé, hasznos és értékes teljesítménnyé válhat a diákok számára.

 

 "El kell oszlatnom azonban egy illúziót: erőfeszítés nélkül, egy-két film megnézésével vagy a számítógép előtt ülve, néhány kattintással nem sajátítható el a tananyag" - fogalmazott az Akadémia elnöke. A szükséges erőfeszítést a pedagógiai módszerek, a tanári munka segítheti és serkentheti. A pedagógusoknak képesnek kell rá lenniük, hogy felkeltsék és ébren tartsák diákjaik érdeklődését, például a természeti jelenségek kísérleti körülmények közötti bemutatásával. "Miért van ez így?" - ha egy fiatal felteszi magának ezt a kérdést egy jelenséggel kapcsolatban, akkor valóban tudni szeretné a választ. Az érdeklődés, a válaszkeresés igényének fenntartásával a jó tanár sokszorosára növelheti az ismeretek befogadásának hatékonyságát.

 

 Pálinkás József szerint rendkívül fontos a tanulókat ráébreszteni, hogy saját érdekük az őket körülvevő világ minél jobb megismerése, tanulmányaik és későbbi életük során egyaránt. Az elnök arra bátorította a pedagógusokat, hogy még inkább vonják be diákjaikat a jelenségek értelmezésébe: "Az együttes felfedezés örömét adhatja, ha az elkötelezett tanárok nem egyszerűen a tudás átadására, hanem a kíváncsiság felkeltésére és a jelenségek sokrétű, hiteles magyarázatára törekednek" - mondta, egyúttal figyelmeztetve a felszínes ismeretek, a show jellegű tudományosság veszélyeire.

 

A kötelesség kényszeréről mint motivációról szólva Pálinkás József ismételten hangsúlyozta annak szükségességét, hogy mindenki érettségizzen egy természettudományos tantárgyból. "A matematikai, fizikai, kémiai, biológiai, illetve földrajzi alapismeretek éppúgy részei a műveltségnek, mint az irodalmi vagy a történelmi tájékozottság" - szögezte le, megerősítve a háromnapos konferencia szándékát és célkitűzéseit.