A Corvinus Egyetem Tanárképző Központja által a középiskolások körében végzett kutatásából kiderül, hogy a fiatalok több mint háromnegyede nincs tisztában a pénzügyi alapfogalmakkal. Az eredmények szerint a megkérdezett diákok csupán átlagosan 16 százaléka tudja pontosan, 7 százalékuk pedig nagyjából hogy mit jelent a biztosítás, a THM, a betéti kamat, a lízing, vagy a részvény és portfolió fogalma.
A 14-19 év közötti középiskolások körében végzett felmérés a fiatalok gazdasági ismereteit vizsgálta. A kutatás keretében a diákoknak tizennégy pénzügyi alapfogalmat kellett megmagyarázniuk és vizsgálta a fiatalok adózással és a gazdasághoz való viszonyulásukat, továbbá a bankok szerepéről kérdezték a résztvevőket és, hogy mit tartanak fontosnak vagy előnyösnek az anyagi siker eléréséhez.
A Családi Kasszasikerek Program keretében készült Családi Kassza Index első eredményei azt mutatják, hogy a fiatalok átlagosan 77 százaléka tájékozatlan a pénzügyi fogalmakkal kapcsolatban, csupán 16 százalékuk írta körül pontosan a gazdasági fogalmakat, 7 százalékuk pedig nagyjából van tisztában azok tartalmával. A legtöbben a „HUF” és az „infláció” jelentését ismerték, kevesen tudták viszont megmondani a THM, a lízing, a betéti kamat és a betétkártya jelentését. A megkérdezettek közül mindössze egyetlen diák tudta értelmezni a „portfolió” kifejezést.
A bankok feladatainak meghatározása ugyancsak nehézségekbe ütközött, mindössze 8-8 százalékuk tudott helyes választ adni arra a kérdésre, hogy mivel foglalkozik a Nemzeti Bank, és mi a szerepe a kereskedelmi bankoknak az ország gazdaságában.
A megkérdezettek 34 százaléka egyetért azzal, hogy az adófizetés közös érdek, a válaszadók fele szerint az adócsalók minden állampolgárt egyaránt megkárosítanak. A vizsgálat eredményei azonban rámutatnak, hogy a megkérdezett diákoknak csak közel egyharmada szerint egyértelműen bölcs dolog a nyugdíj-előtakarékosság, és mindössze 2 százalékuk gondolja, hogy jó megoldás hitelt felvenni. A kutatás szerint az anyagi siker szempontjából a fiatalok leginkább a munkát és az szorgalmat érzik fontosnak, de a pénzzel való „ügyes bánásmódot” is elengedhetetlennek tartják az érvényesüléshez.
A diákok gazdasági ismereteiről készített felmérés első eredményei megdöbbentőek annak ellenére, hogy a válaszadók többsége 4-es, 5-ös tanulmányi átlagú hallgató, mondta el a kutatás vezetője Dr. Czakó Ágnes.