Összeállította ajánlásait a Bölcsek Tanácsa

Oktatás - 2010-01-30
A Sólyom László által felállított Bölcsek Tanácsa elkészítette a hazai oktatás lehetséges fejlesztésére tett ajánlásait. Javasolják a tanárképzés osztatlan rendszerű oktatását a gyakorlati év megtartásával, szükségszerűnek ítélik az iskolai értékrend megerősítését, a normatív finanszírozás helyett feladatalapú támogatást tartanak indokoltnak, sürgetik a bolognai rendszer egyes elemeinek újragondolását, illetve javasolják fokozatosan bevezetett kötelező emelt szintű érettségit.

2008 novemberében állította fel Sólyom László köztársasági elnök a Bölcsek Tanácsát a magyarországi oktatás lehetséges fejlesztésének és a korrupció problémájának elemzésére. A kötet elkészült, amely megállapítja: a magyar oktatási rendszer a szétesés küszöbére ért.

A Lámfalussy Sándor közgazdász, Eva Joly jogász, Csermely Péter orvosprofesszor, Fodor István villamosmérnök által összeállított elemzés szerint a nevelés-oktatás rendszerét újjá kell építeni, és erőn felül finanszírozni.

Javaslatokat is tartalmaz a kötet, amelyek inkább rendszerszemléletű, hosszú távú gondolkodás elemei, mint részletekbe menő pontok. A Bölcsek Tanácsa hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a pedagógusok, a tanulók, a szülők, az egész magyar társadalom egyet akarása nélkül az oktatás-nevelés nem újítható meg.

 

A bolognai rendszer és a tanárképzés újragondolása kell

A szakértők rámutatnak: az iskolák nagy részében ma nem elég hangsúlyos a nevelés, hiányoznak a közösségi alkalmak, a diákok jelentős része magára hagyatva sodródik. Szerintük az iskola értékteremtő szerepének a megerősítésében a pedagógusoknak kulcsfontosságú szerepük van.

Több elhibázott oktatáspolitikai kérdést kiemelnek, ilyen a szöveges értékelés, a szülői beleegyezéshez kötött buktatás, de az új érettségi-felvételi rendszer is, amely bár objektívebb és differenciáltabb mérés tesz lehetővé, színvonalesést eredményezett. A bolognai rendszer bevezetését elkapkodottnak, épp ezért alaposan átgondolandónak tartják.

"A kiterjesztett szakmai gyakorlat megtartásával, sőt, tovább növelésével nem javasoljuk a bolognai rendszer fenntartását a tanárképzésben. Külön programokat javasolunk a BSc, BA szinten tanuló tehetségek gondozására, illetve az elaprózott mesterszakok felülvizsgálatát és a bachelor szakokkal való újbóli harmonizációját is indokoltnak tartjuk - mondta Csermely Péter, a tanulmány oktatási fejezetét koordináló biokémikus, hálózatkutató a Népszabadságnak adott interjújában.

Az emeltszintű érettségi követelményével kapcsolatban úgy fogalmazott: "fontos lenne egy olyan hosszú távú szabályozás, amely a versenyhelyzet következményeit néhány éves felkészülési lehetőség után fokozatosan, de semmilyen módon nem megmásíthatóan rábocsátja a felsőoktatási intézményekre" - mondta.

A pedagógusképzés megújításával, illetve osztatlan rendszerű visszaállításával kapcsolatban Csermely úgy fogalmaz: "a pedagógusok megbecsültsége alacsony, emiatt felsőoktatásba jelentkezőknek nem a felső öt-tíz százaléka, hanem - néhány minden tiszteletemet kiérdemlő megszállott kivételével - az alsó szegmense megy el tanárjelöltnek. Ez aztán tovább rontja a pedagógusok megbecsültségét, és egy ördögi kör alakul ki. Ezt meg kell törni. A pályán lévő pedagógusoknak is sokkal szélesebb körű és sokkal hatékonyabb segítséget kell nyújtani, mint most. Újra be kell vezetni a szakfelügyeleti rendszert, a képzésben pedig a kétszakos, öt plusz gyakorlati évet tartalmazó oktatást.

 

Normatív helyett feladatfinanszírozás

"Az iskolai értékrend megerősítése nélkül Magyarország húsz-harminc év múlva egyszerűen szétesik - folytatta a kritikus pontok sorát Csermely, majd hozzátette: éppen ezért közösségépítés kell, csapatmunkát építő projektek kellenek, ebben pedig a pedagógusoknak kulcsfontosságú szerepük van.

A normatív finanszírozás helyett - amely az kötetet összeállítók szerint indokolatlanul egyenlősít - szükségesnek tartják a nevelési-oktatási intézmények független, szakmai és komplex értékelését, illetve az értékelés során kiválóra minősített intézményeknek mind a döntéseikben, mind pedig a gazdálkodási szabályaikban még a mainál is sokkal nagyobb szabadságot javasolnak.

Erőltetett integráció helyett személyre szabott programokat javasolnak, amely szerintük egyet jelent az egyéni értékek lankadatlan és bizalommal teljes keresésével.

 

A Bölcsek Tanácsa célként tűzi ki, hogy hazánkban nem a térség legolcsóbb, hanem a leghatékonyabb oktatási rendszerét kell létrehozni. "Néhány olyan javaslatunk is van, amelyekre nem szabad sajnálni a többletforrásokat. Rövid távon ilyen a pedagógusképzés átalakítása, közép távon pedig az egységes értékelési rend kialakítása."

Forrás: Népszabadság

(www.edupress.hu)