Csökkenhetnek a diákok terhei, új köznevelési intézménytípusokat vezetnek be, és átalakul a köznevelési intézmények fenntartási rendszere, míg a felsőoktatásban módosul a doktori képzés - ezek a hamarosan induló új tanév legfontosabb változásai.
A köznevelési kerekasztallal együttműködve a minisztérium megvizsgálta, miként lehetséges a pedagógusok szakmai önállóságának növelése, illetve a tanulói terhelés csökkentése úgy, hogy annak hatásai már a mostani tanév során érezhetőek legyenek. A javasolt változások nem érintik az iskolák helyi tanterveit, a tantárgyi rendszert, így minden évfolyamon bevezethetők szeptemberben.
pedagógusok a tanmenetek elkészítésekor a kerettantervi a kerettantervi témaegységekhez rendelt kötelező óraszámoktól eltérhetnek, és a témaegységekben szereplő témák egy részét (maximum 20-30 százalékát) differenciálhatják vagy elhagyhatják a Nemzeti alaptantervben foglaltak figyelembevételével. Az általános iskola 1-2. évfolyamain az új tananyag feldolgozása és a megelőző ismeretek ismétlése, gyakorlása a 45 perces tanórai időtartam 2/3 részében, 30 perc alatt megvalósulhat, a fennmaradó időt játékos módon lehet felhasználni.
Változás, hogy a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő feletti időben - az időközben megjelent rendeletmódosítás értelmében - már nem kötelező bent tartózkodni csak, ha az igazgató azt elrendeli.