TISZK: két szék között?

Oktatás - 2008-02-05

Ha valakinek lennének fenntartásai a térségi integrált szakképző központok létrehozásával kapcsolatban, javaslom látogasson el a Budai Ézsaiás utcába. Korszerűen felújított intézményt talál, bizonyos szakmákban nagyon modern gépekkel.

 

Hajnal János igazgatóval  az alakulás nehézségeiről eddigi eredményeiről beszélgettünk.

- Azt hallani, hogy az állam kihátrált a térségi integrált szakképző központok mögül. Önök mit tapasztalnak?

 

- Nemrégiben volt tájékoztatás a minisztériumban Akkor mondták el,hogy a régi típusú integrált szakképző központok közül -16 ilyen van az országban - 14 nem tudja igénybe venni a normatívát. Lefordítva ez azt jelenti, hogy ha a kereskedelmi szakközépiskolában marad a diák, akkor megkapja az önkormányzat a  normatív támogatást, ha a gyakorlati képzését mi végezzük, akkor mi nem kapjuk meg.

 

- Akkor miért nem szüntetik meg az önkormányzatok az egészet?

 

- Mert pályáztak, beruháztak, erre kaptak támogatást, és a pályázatban vállalták a működtetést. Ha nem működtetik, vissza kellene fizetni a pénzt. Az integrálásnak épp az lenne az előnye, hogy térségenként , költség hatékonyan működő, korszerű tanműhelyek létesülhessenek. Nálunk van olyan hegesztőműhely, amilyen szinte az egész országban nincs. Kapkodják  az itt végzett diákokat az unióban.

 

- Egészen pontosan hány szakma fortélyait oktatják?

 

- A tervek szerint 20. Egyelőre vegyes a kép, mert például a Povolny Ferenc Szakképző iskolában van a kőművesek szakmai képzése, de a víz és gázszerelőké itt. A kereskedelmiben nincs tanbolt, itt van. Modern a nyelvi laborunk, szaknyelvi képzésre is alkalmas. Informatikai termünk igen korszerű. 350 szakmunkástanuló gyakorlati képzése történhet egy műszakban a központi képzőhelyen, és óriási lehetőségeket látok a felnőttképzésben is.

 

- A város épp most akarja átalakítani a felnőttképzés rendszerét. Mennyiben érinti-érintheti ez a TISZK jövőjét?

 

- A központi képző hely a térség gyakorlati oktatási központja lehetne. ECDL képzés másutt is van, de minősített hegesztő, díszmű kovács és még jó néhány szakmában épp azért, mert legutoljára itt történt korszerű gépbeszerzés, a mi adottságaink jobbak. Mondok egy példát: a CNC gépkezelő képzésben  akár azt is képesek vagyunk megoldani, hogy az oktató itt látja: mit próbál programozni az iskolapadba ült felnőtt, mondjuk Balmazújvárosban.

 

-A felnőttképzés egyik nagy problémája,hogy rendkívül eltérő a diákok felkészültsége és képezhetősége. Ezen mit tud(na) változtatni a TISZK?

 

A rugalmassággal csupán annyit, hogy nem esik ki a diák a képzésből, mert  bizonyos szakmákban  rész szakképesítést tud szerezni. Lehet hogy nem lesz belőle számítógépzseni, aki bármilyen szoftver vagy hardver problémát kapásból megold, de lesz belőle egy jól felkészült üzemeltető, vagy csak gépeket tud majd összeszerelni. De nem lesz szakma nélküli s így van esélye a munkaerő piacon.

-Mik ön szerint a TISZK esélyei?

 

- Nem látni egyelőre tisztán. A szakképzés nem pártpolitikai ügy, ha a finanszírozási problémák elhárulnak,  az együttműködésnek óriási távlata lesz.

 

Hajdu István