Új igazgatót választanak a Baross Gábor Szakképző Iskola és Kollégium élére

Oktatás - 2009-02-24

A Baross Gábor Szakképző Iskola és Kollégium magasabb vezetője 2008. augusztusában lemondott magasabb vezetői megbízásáról, ezért Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése a 240/2008. (VIII. 28.) Ö. h-val új pályázati kiírásról döntött.

A Baross Gábor Szakképző Iskola és Kollégium magasabb vezetői beosztásának ellátására egy pályázat érkezett, amely az előírt pályázati feltételeknek megfelel.

Az intézmény szakmai tevékenységet ellátó engedélyezett létszáma 84,5 fő. Amennyiben a Tisztelt Közgyűlés Szondi Jenő külső pályázót megbízza a magasabb vezetői beosztás ellátásával, a fenntartónak  biztosítania kell  az álláshely személyi kiadásait a határozati javaslatban foglalt összeggel.

Szondi Jenő pályázó hozzájárult a személyét érintő napirend tárgyalásánál a nyilvános ülés tartásához.

 

Szondi Jenő külső pályázó, 1978-ban a Nehézipari Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karán gépészmérnöki oklevelet, 1993-ban a Budapesti Műszaki Egyetemen mérnök-tanári oklevelet szerzett.  1999-ben elvégezte a BME Természet és Társ.tud. ill. Gazd. és Társadalomtud. Karán a közoktatási vezető szakirányú továbbképzést. Szakvizsgázott pedagógus.

1978 és 1990 között az iparban dolgozott. 1999 és 2006 között az intézmény tanára, majd igazgatóhelyettese volt. Jelenleg a Debrecen TISZK Térségi Integrált Szakképző Központ és Oktatási Szolgáltató Kht. munkatársa.

 

 

 

A vezetői pályázatot véleményező szervek, testületek álláspontjai:

 

 A nevelőtestület véleménye:

 

„Minden munkaközösség megismerte Szondi Jenő igazgatói pályázatát. A felnőttoktatási tagozat munkaközösségeinek tagjai a nappali tagozat munkaközösségeivel közösen fogalmazták meg véleményüket.

Szondi Jenő pályázatában részletes, pontos, mindenre kiterjedő helyzetelemzést találunk az iskoláról. Személyét a nevelőtestület nagy része ismeri, hiszen korábban az iskolánk műszaki igazgatóhelyettese volt.

Szondi Jenő a helyzetelemzésen alapuló megvalósítható célokat tűz ki, és az intézmény fennmaradását és fejlődését biztosító távlati terveket fogalmaz meg. Olyan jövőképet állít fel, ahol fontos szerepet játszik a kollektíva, az alkalmazotti közösség segítségével szeretné megvalósítani a terveit.

Fontosnak tartja, hogy az iskola megfeleljen a tanulók, a szülők és a fenntartó elvárásainak. Folyamatos értékelési tevékenységgel kívánja javítani az intézmény eredményességét. A pályázó nagy hangsúlyt fektet arra, hogy hogyan lehetne az intézményt a stabil tanulólétszámú iskolák között fenntartani, és ennek érdekében fokozni kell a beiskolázási tevékenységünket.

A munkatársakkal való közvetlen kapcsolat szempontjából nagyon fontosnak tartjuk, hogy minden jelenlegi dolgozónak megelőlegezi a bizalmat, az emberi méltóság tiszteletben tartását előtérbe helyezi. Nagyon pozitívan értékeljük, hogy kiemelt fontosságot tulajdonít a személyes példamutatásnak mind a munkavégzés, mind a kollégákkal való viselkedés szempontjából. A pályázót rokonszenves személyisége, pozitív kisugárzása, optimizmusa és segítőkészsége is alkalmassá teszi az igazgatói poszt betöltésére.

A pályázatban az iskolarendszerű szakképzés, a gyakorlati képzés megszervezése, a felnőttoktatás, valamint a kollégiumra vonatkozóan megfogalmazott fejlesztési célkitűzésekkel és feladatokkal, azaz az intézmény vezetésére vonatkozó programmal egyetértünk.”

 

 

A 2009. január 30-ai nevelőtestületi értekezlet titkos szavazásának eredménye a következő:

 

a szavazásra jogosult 89 főből szavazott 69 fő, a Szondi Jenő  pályázó által készített vezetői programot támogatta 61 fő (88,4 %),  8 fő  elutasító szavazata mellett.

 

Az alkalmazotti közösség véleménye:

 

A 2009. január 30-ai alkalmazotti értekezleten az alkalmazotti közösség nyílt szavazással nyilvánított véleményt a pályázó személyéről, amelynek eredménye a következő:

a szavazásra jogosult  134 főből  szavazott 110 fő, Szondi Jenő  pályázó magasabb  vezetői megbízását támogatta 107 fő ( 97,3 %),  3 fő  tartózkodó  szavazata mellett.

 

 

 

A kollégiumi munkaközösség szakmai véleménye:

„A munkaközösség áttanulmányozta Szondi Jenő pályázatát. Egyetért mindenki a pályázatban kitűzött célok, feladatok megvalósításában. A pályázatból egyértelműen látszik, hogy a pályázó nagy szakmai múlttal rendelkezik, helyesen látja az iskola és a TISZK közötti lehetőségek kiaknázását, törekszik a jövő szakiskolai profil szinten tartására, javítására. Nyitottnak kíván lenni a kollégák által felvetett problémák terén is.

A pályázatban a kollégium helyzete elég szűkszavúan van érintve. Jelenleg a létszámhiány okoz nagy gondot a kollégák körében. Milyen intézkedésekre számíthatnak a későbbiek folyamán? Természetesen találgatások vannak, de a bizonytalanság nyugtalanságot kelt a kollégák között a jövőre nézve.

A kollégiumi munkaközösség egyhangúan támogatja Szondi Jenő pályázatát.”

 

 

Az idegen nyelvi munkaközösség szakmai véleménye:

„A pályázat terjedelmes, sokrétű, logikusan tagolt, mely részletesen tartalmazza a pályázó szakmai önéletrajzát, elemzi az iskola mai helyzetét, kitér az általános vezetői programra, és végül kiemeli a fejlesztési célkitűzéseket, feladatokat.

Egy iskola addig működik, amíg van kit tanítani. Köztudott, hogy évről- évre igen nagy gondot jelent a tanulói létszám csökkenése. A pályázó nagy hangsúlyt fektet arra, hogy hogyan lehetne az intézményt a stabil tanulólétszámú iskolák között fenntartani, és ennek érdekében fokozni kell a beiskolázási tevékenységünket. Erre több pontból álló javaslatot is tesz ebben a fejezetben.

A pályázó a mai kor kihívásának akar megfelelni azzal, hogy fontosnak tartja az új szakmák, képzési profilok indítását. Kiemeli a gyakorlati képzés fontosságát, az iskolán kívüli gyakorlati képzési formákat. Elsődleges célja a szakmai biztonság megteremtése, és a megfelelő alap biztosítása.

A közoktatási rendszer egészére vonatkozó célokban hangsúlyozza a nevelői szerepet, és a kompetencia mérés eredményének javítását az iskolában.

 

A pályázó kiemeli a felnőtt képzés fontosságát, az élethosszig tartó tanulás feltételeinek megteremtését. Fontos számára, hogy a felnőttképzés újra visszakerülhessen a Budai Ézsaiás úton lévő anyaintézetbe, ez egy jobb színvonalú, gazdaságosabb képzést biztosítana.

Szondi Jenő pályázata logikusan felépített, érthető és követhető, melyet a nyelvi munkaközösség támogat.”

 

A magyar-rajz és vizuális kultúra-ének munkaközösség szakmai véleménye:

 „ A pályázó vezetői programjában a tények, adatok bemutatására törekszik, ezt tükrözi a mindenre kiterjedő, részletes helyzetelemzés.  A személyi feltételekről szólva kiemeli az intézmény dolgozóinak együttműködését, amely az eredményes oktató-nevelő munka alapvető feltétele. Fontosnak tartja, hogy az iskola megfeleljen a tanulók, a szülők és a fenntartó elvárásainak.  Fejlesztési elképzeléseiben kiemelt feladatnak tartja a piaci igényeknek megfelelő szakképzést.

 Munkaközösségünk többségi véleménye, hogy Szondi Jenő vezetői programja megvalósításra alkalmas.”

 

A történelem és a földünk és környezetünk munkaközösség szakmai véleménye:

„ Szondi Jenő pályázatában részletes, mindenre kiterjedő helyzetelemzést találunk az iskoláról. Személyét a munkaközösség ismeri, hiszen közel másfél évtizedig munkatársunk volt. Pályázatának központi gondolata, hogy fejlesztési koncepciójának elemeit az iskola minőségirányítási program elvárásainak mindenre kiterjedő figyelembe vételével fogalmazza meg. Vezetői programjában kiemelten kezeli az Európai Unió által megfogalmazott fejlesztési koncepciókat. Ezek megjelennek az intézményi munka minden területét érintően. Ezen belül kiemelt szerepet kap a szakképzés (TISZK, Alföld Szakképző Szakképzés-szervezési Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Korlátolt Társaság)

Üdvözöljük tervét, hogy a Felnőttoktatási Tagozatot vissza szeretné helyezni az anyaiskolához. A munkaközösség Szondi Jenő pályázati programját megvalósíthatónak tartja.”

A matematika munkaközösség szakmai véleménye:

„A matematika munkaközösség többségi véleménye szerint a pályázat tartalmilag és formailag is megfelel a pályázati feltételeknek.

A pályázó annak ellenére, hogy évek óta nem dolgozója az intézménynek, a valós helyzettel tisztában van, elemzése az intézmény minden területére, beleértve a kollégiumot és a levelező tagozatot is, kiterjed.

A helyzetelemzésen alapuló megvalósítható közvetlen célokat tűz ki és az intézmény fennmaradását, fejlődését biztosító távlati terveket is megfogalmaz.

A munkatársakkal való közvetlen kapcsolat szempontjából nagyon fontosnak tartjuk, hogy minden jelenlegi dolgozónak megelőlegezi a bizalmat, az emberi méltóság tiszteletben tartását előtérbe helyezi. Nagyon pozitívan értékeljük, hogy kiemelt fontosságot tulajdonít a személyes példamutatásnak mind a munkavégzés, mind a kollégákkal való viselkedés szempontjából.

A pályázatban szívesen láttuk volna hangsúlyosabban, hogy milyen lehetőségeket lát a pályázó a közösség fejlesztésére és a munkatársak, diákok mentális problémáinak kezelésére.

A pályázatról véleményt alkotó munkaközösségi tagok egyöntetű véleménye alapján a pályázót rokonszenves személyisége, pozitív kisugárzása, optimizmusa és segítőkészsége is alkalmassá teszi az igazgatói poszt betöltésére.”

 

A fizika munkaközösség szakmai véleménye:

„Az iskola vezetésére vonatkozó program a mai kor igényeinek megfelelő.

 A pályázatban az iskolarendszerű szakképzés, a gyakorlati képzés megszervezése, a felnőttoktatás és felnőttképzés, valamint a kollégiumra vonatkozóan megfogalmazott fejlesztési célkitűzésekkel és feladatokkal egyetértünk.

Munkaközösségünk tagjait bizakodással töltik el a pályázat kulcsgondolatai: „derű - nyitottság - sikeres beiskolázás – folyamatos megújulás – szorgalmas együttdolgozás – piaci igényeknek megfelelő szakképzés„

Elismerésünket fejezzük ki a megírt pályázattal kapcsolatban, a kitűzött célokkal és feladatokkal egyetértünk , azokat megvalósíthatónak tartjuk. Pályázatát támogatjuk.”

 

 

A műszaki munkaközösség támogatja Szondi Jenő igazgatói pályázatát.

 

A szakoktatók munkaközösségének szakmai véleménye:

„Továbbra sem megoldott a nyersanyagok beszerzése, a gépek, berendezések karbantartása és annak finanszírozása.

Összességében a Debrecen TISZK Kht.-ban dolgozó szakoktatók igen jónak tartják a pályázatot és többségük maximálisan támogatja.”

 

Az informatika munkaközösség szakmai véleménye:

„A pályázat többször is említi a piaci igényeknek megfelelő tudás megszerzésének támogatását, amihez például, célul tűzte ki az ECDL vizsgát tevők számának folyamatos növelését. Munkaközösségünk is támogatja ezt az elképzelést. Másrészről nem látjuk, hogy milyen irányvonalat mutat a pályázat szakmai téren, az informatika szakmacsoporton belül az érettségizettek számára. A számítástechnikai programozó szakma kifutó jelleggel működik iskolánkban, de szükségesnek látnánk egy olyan szakmai képzést az informatika területén, amely az iskolánkba jelentkező gyengébb képességű diákoknak is perspektívát jelent, hiszen ennek hiányában csökkenhet az intézményünkbe jelentkező tanulók száma.

A számítástechnika munkaközösség támogatja Szondi Jenő személyét a Baross Gábor Szakképző Iskola és Kollégium igazgatói állásának betöltésére.”

 

A testnevelés, kémia-biológia munkaközösség szakmai véleménye:

„A pályázat mind formailag, mind tartalmilag megfelelő, elfogadható. Az intézmény működésének minden területét érinti, részletes hosszú távú célkitűzéseket fogalmaz meg.

A pályázó tisztában van az iskola helyzetével és a TISZK működésével is, ezért remélhető, hogy a továbbiakban a szakképzés két legfontosabb bázisa, az iskola és a gyakorlati központ kölcsönösen jó kapcsolatot ápol, és ez pozitívan érinti az iskola jövőjét.

Fontos, hogy nagy gondot fordítson az új igazgató a beiskolázásra, az intézmény pozitív megjelenítésére.

Fontosnak tartanánk a tanulók egészségnevelésének ápolását, illetve a pedagógusok mentális állapotának javítását (csoportfoglalkozások, felvilágosító előadások, stb.).

A munkaközösség támogatja az igazgatói pályázatot.”

 

A Diákönkormányzat véleménye szerint a következő tanévtől újból tartani kellene elsősavatót.

Szeretnék, hogy az informatika teremben az internet mindig elérhető legyen, és hogy a különböző informatikai versenyek engedélyezve legyenek.

Véleményük szerint a támogatást a tanulmányi eredmény alapján kellene adni, nem a hovatartozás alapján.

A diákok szeretnének új, korszerűbb sportfelszereléseket.

Igény szerint lehetne különböző szakköröket (tánc, karate) indítani.

A pályázat a Diákönkormányzat számára nagyon szimpatikus, és mindenben segíteni

fogják az új igazgatót.

 

 

 

A Szülői Szervezet a pályázatban lévő célkitűzésekkel egyetért. Kérik a pályázót, hogy a kapcsolata a pedagógusokkal, a diákokkal, és a szülőkkel kiegyensúlyozott legyen, továbbá próbálja ösztönözni a diákokat, hogy nagyobb kötelességgel igyekezzenek hasznosítani az iskola által nyújtott lehetőségeket.

A Szülői Szervezet elfogadja a pályázatot, és ha sikeres lesz, az új igazgatónak tervei valóra váltásához sok sikert és jó munkát kíván.

 

A Pedagógusok Szakszervezetének munkahelyi szerve támogatja Szondi Jenő igazgatói pályázatát.

 

A Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara összegző véleményében Szondi Jenő pályázatát a Baross Gábor Szakképző Iskola és Kollégium igazgatói álláshelyére a pályázati kiírásban foglaltaknak megfelelőnek tartja, a pályázó képzettsége – végzettsége megfelel az elvárásoknak, ezért a pályázat elfogadását javasolja.

 

A Baross Gábor Szakképző Iskola és Kollégium magasabb vezetői megbízásával kapcsolatos pályázati eljárásra vonatkozó teljes iratanyag megtekinthető a Polgármesteri Hivatal Humán Főosztályán (4026 Debrecen, Kálvin tér 11.; I/107. sz.  iroda).

 

 

Az Oktatási Bizottság véleménye

Az Oktatási Bizottság 2009. február 23-án személyesen meghallgatja a pályázót és kialakítja a véleményét, amelyet az elnök szóban ismertet.

 

 

A fentiekben ismertetett testületi véleményekre is figyelemmel terjeszti a Tisztelt Közgyűlés elé döntéshozatalra a Baross Gábor Szakképző Iskola és Kollégium magasabb

vezetői megbízása  tárgyú  javaslatot a polgármester.