Új magánegyetem a Graphisoft Parkban

Oktatás - 2008-09-17

Új magánegyetem létrehozásáról kötött szerződést Demszky Gábor főpolgármester és Bojár Gábor, a Graphisoft Park SE igazgatótanácsának elnöke szeptember 15-én. Az információ- és biotechnológiai képzést nyújtó, az Óbudai Gázgyár területén felépülő intézmény a tervek szerint 2010-ben kezdheti meg működését, többek között Rubik Ernő, feltaláló támogatásával.

A magánegyetemet a tíz évvel ezelőtt megalapított Graphisoft Parkban hozzák létre, mely létrehozása óta Budapest egyik meghatározó információtechnológiai és biotechnológiai kutató-fejlesztő központjává vált. A Graphisoft R&D Zrt. mellett a területen működik a Microsoft, az SEP, az Apple, a Servier és több más világcég magyarországi képviselete, kutató-fejlesztő központja is.

Az alapkőletétellel egybekötött eseményen beszédet mondott Demszky Gábor, aki felidézte Budapest száz évvel ezelőtt kiírt nemzetközi pályázatát egy új, modern gázgyár megépítésére és elmondta: "most, 2008-ban ismét egy pályázat döntött a terület sorsáról: a köz- és magánszféra összefogásának köszönhetően Budapest új kulturális és tudásközpontja épülhet itt meg."

A főváros középtávú tervével egybecsengő fejlesztéssel a gazdasági, az egyetemi, valamint a kormányzati szféra összefogásával "technopolisz"-jellegű városrészt fejlesztenek ki, ahol újabb területek vásárlásával revitalizálják és megújítják a Gázgyárat és a Duna-partszakaszt. Bojár Gábor, a Graphisoft Park megalapítása óta tervezi, hogy a terület egy olyan felsőoktatási intézménnyel bővüljön, amely a park küldetését teljessé teszi. A magánegyetem létrehozásában társa lesz Rubik Ernő is, a világon egyik legismertebb magyar, akinek kockája a magyar származású Nobel-díjasok hosszú sora mellett legjobban példázza az új intézményt is meghatározó kreativitást, innovatív szellemet, és a kutatás-fejlesztés iránt elkötelezett magyar hagyományokat.

A tudásalapú társadalom és az oktatás szerepéről beszélt az igazgatótanács elnöke, aki a szoftverfejlesztés területén szerzett tapasztalatai alapján olyan szakembereket szeretne képezni, akik piacképes termékeket állítanak elő. Az üzleti élet és az oktatás összekapcsolása jelenti a megoldást a problémára, hiszen "a tesztelt termékek töredékét használják csak a valóságban, a szoftverek jelentős része egymás lenyűgözését szolgálja, nem pedig a felhasználót, aki hibákat ejt" - mondta el Bojár Gábor. "Mi azonban itt a Graphisoft-nál a megrendelő oldaláról látjuk a helyzetet, az ő igényeiknek szeretnénk megfelelni, a piaci alapokra épülő magánegyetemen is olyan fejlesztőket szeretnénk oktatni, akik tisztelik a laikus felhasználókat" - tette hozzá az elnök.

 

Az ideiglenes nevén Aquincum Institute of Technology (AIT), azaz Aquincumi Technológiai Intézet így egy olyan, a legújabb tudományos eredményeken alapuló, versenyképes, kutatásorientált intézmény lesz, ahol a cél, a piacorientált tudás átadása az információtechnológiai, a bioinformatika, valamint az ezekhez kapcsolódó üzleti, és vezetői ismeretek területén.

A park mellett fekvő területek megvásárlásával az egyetem megépítésének két feltételét kell még teljesíteniük az alapítókank: végre kell hajtani a kármentesítést, illetve a már elkészült szabályozási terveket elfogadtatni az Óbuda-Békásmegyer Önkormányzattal. A szükséges lépések után a tervek szerint 2010-ben indulhat el az oktatás az intézményben, ahol a bolognai rendszer struktúrájának megfelelően képzik majd a hallgatókat.

 

A nemzetközi oktatói kart zömében magyar szakemberek alkotják majd, cél, hogy a külföldön élő honfitársakat is bevonhassuk a munkába - mondta el Bojár Gábor, akinek elképzelése összhangban áll a Graphisoft Park létrehozásakor megfogalmazott törekvéssel, hogy az országból elvándorolni készülő kutatókat, fejlesztőket Budapesten tartsák.

 

Az oktatás és az ipar kellően szoros kapcsolatára helyezte a hangsúlyt Rubik Ernő is: "a lokális piac az elmaradás veszélyét hordozza magában, a nagyobb versenyhelyzet azonban növeli a színvonalat". A feltaláló nem tekint borúlátóan a magyar oktatás helyzetére, az EduPress ezt firtató kérdésére a feltaláló elmondta: "az oktatás egészében megtalálható az a potencia, melynek segítségével lépést tudunk tartani a világ vezető országaival. A magyar hagyományokból táplálkozva a műhelyközpontú oktatás jelenti a jövőt, ahol az elmélet és gyakorlat együttesen érvényesül."

 

A tervezett felsőoktatási intézmény létrehozását számos elismert magyar segíti annak tanácsadó testületi tagjaként, úgy mint Babai László akadémikus, egyetemi tanár (University of Chicago), Barabási Albert-László egyetemi tanár (Harvard University és Northeastern University, USA), a Magyar Tudományos Akadémia külső tagja, Csermely Péter egyetemi tanár (Semmelweis Egyetem), Falus András akadémikus, egyetemi tanár (Semmelweis Egyetem), Kroó Norbert akadémikus, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke, az EU Kutatási Tanácsának tagja, Lovász László akadémikus, egyetemi tanár (Eötvös Loránd Tudományegyetem), a Nemzetközi Matematikai Unió elnöke, Rubik Ernő címzetes egyetemi tanár, feltaláló, Simonyi Charles a Microsoft korábbi vezető munkatársa, az Intentional Software Inc. alapítója, űrturista, a Magyar Tudományos Akadémia külső tagja.

(www.edupress.hu)