Új ötlet a felsőoktatás minőségének javítására

Oktatás - 2007-06-15

Az USA-hoz és Hollandiához képest Magyarországon kétszer annyi tanítási óra elvégzése szükséges a diploma megszerzéséhez, ehhez a tanároknak kétszer annyi órát kell tartaniuk és ehhez kétszer annyi tantermet kell az egyetemeknek biztosítaniuk, ezért csökkenteni kellene az óraszámot - olvasható egy egyetemi tanár felvetése az ÉS-ben. A Budapesti Műszaki Főiskola rektora részben egyet ért a felvetéssel, a Szent István Egyetem rektora szerint azonban nem ilyen módszerekkel kell javítani a felsőoktatáson.

Az ÉS-ben publikáló oktató szerint, ha a kormányzat csökkentené a kötelező óraszámot, úgy közelebb kerülne a magyar felsőoktatás az európai trendhez, valamint az oktatók óraszáma, az oktatók létszáma és az intézmények infrastrukturális terhelése is csökkenthető lenne.

 

Rudas Imre, a BMF rektora részben egyetért a felvetéssel, szerinte még mindig a poroszos oktatási rendszer passzív előadás-befogadás elve érvényesül, az oktató beszél a tanuló hallgat. Az óraszámok csökkentésével azonban azért nem ért egyet, mert mint mondja, a műszaki területeken szükség van a gyakorlati órákra, a hallgatóknak maguknak kell a laboratóriumi, mérési munkákat elvégezniük. A BMF rektora szerint még mindig nem jellemző felsőoktatási intézményeinkre a team munka, projekt szemléletű oktatás, ahhoz szemléletváltásra lenne szükség a felsőoktatásban.

 

Molnár József, a gödöllői Szent István Egyetem rektora szerint nem ilyen módszerekkel kellene javítani a felsőoktatáson. A rektor elismeri, hogy a magyar oktatási módszer még mindig nagyon előadáscentrikus és több készség- és kompetenciafejlesztő módszerre lenne szükség a felsőoktatásban is, de szerinte a bolognai rendszer bevezetése, a kreditrendszer alkalmazása abban is segít, hogy csak a legjobbak tanulhassanak mesterképzésben, azon belül doktori képzésben, ahol viszont már kreatív módon, kis csoportokban zajlik a képzés. Ez egy egészséges, belső szelekció eredménye.

(Forrás: Népszava)

(www.edupress.hu)