- Lendületesen indult a márciusi lakásbiztosítási kampány, az első két hét adatai alapján csaknem 100 ezer új biztosítást kötöttek, több mint 60 ezret pedig újrakötöttek az ügyfelek - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke a jegybank szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.
Az MNB arra számít, hogy legalább 200 ezer új vagy megújított lakásbiztosítási szerződést kötnek a fogyasztók a kampány során - jelezte Kandrács Csaba.
Bejelentette azt is, hogy a jegybank ezentúl a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás indexének mintájára negyedévente a lakásbiztosítási díjak alakulását bemutató indexet is közzétesz.
Tavaly a negyedik negyedévben 56 ezer forint volt a lakásbiztosítási szerződések átlagdíja, 18 százalékkal több, mint 2022 utolsó negyedévében. Eközben a kárráfordítás 35 százalékkal nőtt, tehát a díjemelkedés ütemét meghaladta a kárkifizetések növekedése - ismertette Kandrács Csaba.
A minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások átlagdíja 51 ezer forint volt 2023 negyedik negyedévében, 9,5 százalékkal kedvezőbb az átlagos lakásbiztosítás éves díjánál, ugyanakkor a kárráfordítás 19 százalékkal volt magasabb, így a fogyasztóbarát otthonbiztosítások jobb szolgáltatást nyújtanak az ügyfeleknek - jelezte az MNB alelnöke.
A 3 millió, állandóan lakott ingatlanra kötött lakásbiztosítás 82 százaléka, 2,5 millió nyújt teljeskörű - ingatlan és ingóság - fedezetet. A társasházbiztosítások csaknem 1,2 millió otthonra nyújtottak fedezetet tavaly év végén, ezek átlagos éves díja albetétenként 28 ezer forintot tett ki. A csak ingóságra kötött lakásbiztosítások száma 386 ezer, átlagos éves díjuk 23 ezer forint volt. A jellemzően vidéken található, nem lakott ingatlanokra is van lehetőség lakásbiztosítást kötni, a szerződések száma több mint 200 ezer volt 2023 végén - ismertette.
Az MNB alelnöke felhívta a figyelmet, hogy az egyes szerződések díja jelentősen eltérő lehet. A márciusi lakásbiztosítási kampány a felénél tart, van lehetőség kedvezőbb biztosítás kiválasztására és átszerződésre - hangsúlyozta.
Nagy Koppány, az MNB biztosítás- és pénztárfelügyeleti igazgatója elmondta: a kampány első felében a 160 ezer új vagy megújított szerződés mellett több mint 63 ezer régebbi biztosítást töröltek. A jegybank arra számít, hogy a hazai lakásbiztosítások száma emelkedni fog a kampány hatására.
Jelezte azt is, az adatokon már látszik, hogy a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások ár-érték aránya kedvezőbb.
A jogszabály szerint a meglévő lakásbiztosítási szerződéseket az évfordulójuk mellett az idén márciusi lakásbiztosítási kampányban is fel lehet mondani, és minden egyéb kötelezettség nélkül másikat lehet kötni.