Az áfa törvény szerinti előlegfizetés esetén számlát kell kibocsátani, amelyen az előlegfizetés ténye feltüntetésre kerül. Ez a számlaadási kötelezettség a törvény rendelkezéséből ered, független a vevő kérésétől és az eladó szándékától. E gazdasági eseményt tehát nyugtával nem elegendő bizonylatolni
Tekintettel arra, hogy a pénztárgép - PM rendelet szerint - nemcsak nyugtaadásra, hanem a készpénzforgalom, illetve a készpénz-helyettesítő eszközzel történő bevételek regisztrálására is hivatott berendezés, ezért olyan üzletben, amelyre pénztárgép használati kötelezettség vonatkozik, valamennyi készpénz, illetve készpénz-helyettesítő eszközzel történő befizetési forgalmat, beleértve az előleg fizetését is, a pénztárgépben rögzíteni kell.
Amennyiben az előleggel biztosított termékértékesítés létrejön, akkor az áfa törvény rendelkezéseinek megfelelő teljesítési időponttal számlát kell kibocsátani, amelyen az előleg számlára és az előlegfizetés tényére is hivatkozni kell. Természetesen a pénztárgépbe csak az ekkor fizetett hátralék összege kerül rögzítésre. Minden olyan esetben (így az előleg fizetésekor és a hátralékos összeg kifizetésekor is), amikor az ügyletről számla készül, a PM rendelet értelmében a pénztárgép nyugtáját nem lehet a vevő részére kiadni, hanem a számlának a számlakibocsátónál maradó másodpéldányára kell tűzni.
Előlegfizetéssel biztosított termékértékesítés esetén tehát nincs döntési lehetősége a számlakibocsátónak, hiszen ha az ellenértéket részben, vagy egészben nem a teljesítés időpontjában fizetik meg, akkor az ügyletről csak számla bocsátható ki.
APEH Hajdú-Bihar Megyei Igazgatósága