A repülőtéri pályáztatás közben előbukkant milliárdos kétes ügylet

Pro... - 2008-05-31

A 2008. május 29-i Közgyűlésen zárt ülésen tárgyalja a képviselő testület az Airport Debrecen Kft. 100 %-os üzletrésze, valamint a Debreceni Repülőtér ingatlanjaira kiírt pályázatok értékelését.

A zárt ülésre tekintettel, illetve az önkormányzat gazdasági érdekeit is figyelembe véve a beadott pályázatok tartalmi részeiről, s azok értékeléséről nem nyilatkozunk, bár volna mit mondanunk.

Szatmári Károly:...volna mit mondanunk

A pályázat indíttatásakor igazából nem lehetett meghatározni, hogy a pályázat tárgya mennyire értékes, de elvárásként megfogalmazódott az, hogy a város eddigi befektetései megtérüljenek, jelentős bevétele keletkezzen a városnak és olyan szakmai befektető jelenjen meg a repülőtér üzemeltetésénél és fejlesztésénél, akinek komoly referenciái vannak és garanciákat ad a fejlesztésre.

Összességében annyit megjegyezhetünk, hogy a piac nem úgy értékelte a pályázat tárgyát, mint ahogy szerettük volna, illetve elvárhattuk volna, kijelenthetjük, hogy nem is olyan szép a „mennyasszony”. A pályázati elbírálás folyamatában szembesültünk azonban azzal, hogy a „mennyasszony” ruháján egy nagyon-nagyon csúnya folt is van.

 

A repülőteret üzemeltető Airport Debrecen Kft. üzemeltetési szerződést kötött D.M.J.V. Önkormányzatával, melyben a repülőtér üzemeltetésén túl lehetősége volt a repülőtéri intézményfejlesztési ingatlanok hasznosítására is.

Ezzel a jogával - mint utólag kiderült - nagyon is élt a Kft. oly mértékig, hogy az önkormányzat külön tudta és engedélye nélkül többszáz-millió forintos szerződést kötött az önkormányzati tulajdonú területek romos épületeinek bontására és kármentesítésére. Azon túlmenően, hogy egyértelműen látszik, hogy ilyen szerződés kötésére a Kft-nek felhatalmazása nem volt, még azt a bátorságot is vették maguknak, hogy a pályázat tárgyát képező ingatlanok közül a legértékesebb részekre 60 éves használati jogot biztosítottak az általuk kiválasztott Nagymester Kft-nek. Ma úgy néz ki, hogy ez a szabálytalanul biztosított használati jog összességében mintegy egymilliárd forinttal terheli a repülőtér intézményfejlesztési területeinek ingatlanjait, csökkenti annak értékét, s nehezíti hasznosítását. Mindezeket annak ellenére, hogy az Airport Kft. a hasznosítás jogát kizárólagosan kapta meg, azt el nem idegeníthette volna, másra át nem ruházhatta.

 

Szemmel láthatóan több százmillió forintos vagyonértéki joggal és annak átruházásával kell elszámolnia az Airport Kft. akkori vezetőinek, és az ügyletet valószínűsítetten engedélyező Vagyonkezelő Rt. Igazgatóságának. Ezen túlmenően, kötelességünk feltenni a kérdést Debrecen város polgármestere felé, hogy:

-          Tudott-e az önkormányzati tulajdonú ingatlanok megterhelésével járó túlterjeszkedett szerződés megkötéséről?

-          Van-e az önkormányzat birtokában olyan hitelt érdemlő dokumentum, ami a repülőtéri ingatlanokon végzett munkák tényleges értékét tartalmazza?

-          A területen biztosított vagyonértékű jog értéke és a ténylegesen elvégzett bontási-, mentesítési munkák értéke közötti különbség kit terhel?

-          Kíván-e az ügyben Polgármester Úr a Közgyűlés bevonásával vizsgálatot elrendelni, esetleg feljelentést tenni?

Amennyiben kérdéseinkre kielégítő, illetve megnyugtató választ nem kapunk és bebizonyosodik, hogy kár érte az önkormányzatot, akkor kénytelenek vagyunk büntető feljelentést tenni különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt.

 

 

A Közgyűlés tárgyalja a Piactömb beruházásával kapcsolatos végelszámolást. Többszöri kezdeményezésünk és sajtótájékoztatónk után elfogadjuk azt, hogy az elszámolás során a beruházó a késedelmes teljesítés miatt kötbért köteles fizetni a városnak. (Hozzátennénk, hogy ezt eddig minden egyes észrevételezésünkkor tagadta a Polgármesteri Hivatal illetékese, illetve a városvezetés kommunikációja.) Ugyanakkor az elszámolás során kiderült az, hogy a Földhivatal 2006-ban már bejegyezte az ingatlan tulajdonjogát a Dexium Kft-nek, ami szabályosnak látszik, bár egy kicsit szokatlan. Sajnos az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az azt irányító polgármester figyelmen kívül hagyta azt a tényt, hogy a tulajdonjog átruházása egyben számla-kibocsátási kötelességet is jelentett volna, aminek elmulasztása miatt Debrecen városát mintegy 50 millió forintos kár érte. Különösen nehezen fogadható el bármilyen magyarázat erre akkor, amikor az adás-vételi szerződés 12-es pontjában ezt a kérdéskört egymást követő mondatokban szabályozzák. Ebben a témában szintén megkérdezzük Polgármester Urat:

-          Érez-e felelősséget az adott ügyben?

-          Mivel magyarázza azt, hogy ez az apró figyelmetlenség 50 millió forintos kárt okozott Debrecen városának?

 

Mi, mint Debrecen város esküt tett képviselői kötelesek vagyunk a város érdekeit képviselni, különösen akkor, amikor szemmel látható, hogy olyan ügyletek vannak, melyek a közpénzeket elherdálják, a közvagyon értékét csökkentik.

Bízunk benne, hogy ennek szellemiségében foglalkozik a képviselő testület is ezekkel a kérdésekkel, s bízunk benne, hogy a polgármesteri vezetés a szükséges intézkedéseket megteszi, a kivizsgálásokat elrendeli, s a felelősöket megnevezi.

 

 

 

           

Szathmári Károly        

Varga Zoltán

önkormányzati képviselők (MSZP)