Szeptembertől a MÁV-csoport már nem teszi közzé az eddig megszokott részletes késési statisztikákat, helyette egy új, színes ábrákkal ellátott havi riportot vezettek be, amely azonban a korábban publikált adatsorokhoz képest csupán az információk töredékét tartalmazza.
A MÁV által közreadott új formátum összemossa, valamint egy kalap alá veszi a jellemzően pontosabban közlekedő fővárosi, illetve elővárosi vonatokra vonatkozó adatokat, valamint a rendkívül pontatlan távolsági, illetve vidéki, regionális vonatok késéseire vonatkozó adatokat.
Az MSZP szerint ez a módszer ellehetetleníti, hogy az utazóközönség valós képet kapjon a távolsági vonatok, valamint az elméletben magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtó, feláras InterCity vonatok gyakori késéseiről. A MÁV új havi riportja ilyen módon lehetőséget ad a késések kozmetikázására, hiszen az adatok összemosásával a vidéki vonalak pontatlansága és az InterCity járatok késésére – nem menetrendszerű közlekedésére – vonatkozó adatok követhetetlenné válnak. Így próbálják leplezni, hogy egyre többet késnek a vonatok, egyre rosszabb állapotban van az infrastruktúra, valamint egyre kevésbé hadra fogható a súlyosan elöregedett járműállomány.
Ez a fajta titkolózás tovább hitelteleníti a Lázár János által vezetett szaktárca jövőbeli fejlesztésekre vonatkozó ígéreteit is. A közlekedéspolitikai szakmai szervezetek is alátámasztják, hogy a miniszter által beharangozott „fejlesztési tervek” csupán a jelenlegi rendszer szinten tartásához, esetlegesen pedig az 1980-as, ’90-es évekbeli szolgáltatási színvonal helyreállításához elegendőek. Az MSZP szerint itt az ideje a szemléletváltásnak! A kormánynak érdemi, átfogó fejlesztéseket kellene végrehajtani a magyar vasúton!
Dr. Gurmai Zita országgyűlési képviselő, az MSZP alelnöke
Kiadó: MSZP Országos Központ
OS