Európai színpadon a Természettudomány

Pro... - 2011-03-04

A fizika és a kémia tantárgyak oktatása látványossá, érdekessé is tehető - ezt bizonyíthatja be az a kilenc pedagógus Koppenhágában, akik a „Science on Stage" fesztivál európai döntőjén képviselik Magyarországot. A rangos nemzetközi megmérettetésen középiskolai tanárok adnak ízelítőt egyedi és újszerű módszereikből, tanítási stratégiájukból.

A természettudományok segítségével izgalmasan is bemutatható a középiskolás korosztálynak a körülöttünk lévő világ, ehhez viszont jó módszerekre, fantáziadús előadásokra és kísérletekre van szükség - hangsúlyozta az mta.hu-nak nyilatkozva Sükösd Csaba, a dániai versenyre utazó magyar delegáció koordinátora. Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat (ELFT) alelnöke, a fizikai tudományok kandidátusa, egyetemi docens tájékoztatása szerint a magyarok a korábbi versenyeken rendre jól szerepeltek, szinte mindig hoztak haza valamilyen díjat. Sükösd Csaba szerint a versenyen nem a gazdasági és technikai háttér a döntő. Sokkal fontosabb egy-egy jó ötlet vagy egyedi megközelítés. A fesztivál célja éppen az, hogy a pedagógusok új tapasztalatokkal gazdagodjanak, ellessék egymás tanítási módszereit és megismerjék a legújabb kutatási eredményeket.

 

A „Science on Stage" fesztivál európai döntőjét április 16. és 19. között rendezik a dán fővárosban. A rangos rendezvényen 28 ország körülbelül 350 tanára mutatja be, hogy milyen eszközökkel próbálja izgalmasabbá és érthetőbbé tenni a diákok számára a természettudományokat. A versenyzők négy kategóriában - kiállítás, bemutató óra, színpadi bemutató és műhely - mérik össze tudásukat.

 

A rendezvény teljes ideje alatt látogatható kiállításon mindenki megismerkedhet a résztvevőkkel és produkcióikkal, a bemutató órán pedig a módszereket leshetik el egymástól. A színpadon látványos előadás keretében mutathatják meg a pedagógusok, hogy mivel tudják érdekessé tenni előadásaikat. A műhelyfoglalkozásokon pedig már mindenki bekapcsolódhat az „órába" és kicserélheti a többiekkel véleményét, tapasztalatát.

 

Az elmúlt években a rendezvény ideje alatt a zsűri, egy 15-20 főből álló nemzetközi testület inkognitóban járta végig a különböző helyszíneket. Egy-egy produkciót legalább két fő bírált el és értékelésük alapján osztották ki a helyezéseket.

 

Magyarországot az Eötvös Loránd Fizikai Társulat segítségével azok a pedagógusok és diákok képviselik, akik tavaly októberben a Csodák Palotájában rendezett döntőben bizonyították, hogy előadásuk látványos, érdekes és élvezetes.

 

- Az itthon díjazott, kinti megmérettetésre érdemesnek talált prezentációkon csak néhány apróbb igazításokat kell elvégezni - mondta Sükösd Csaba hozzátéve, hogy Koppenhágában nagyobb lesz a színpad, más időkeretekhez kell a versenyzőknek alkalmazkodniuk, angol nyelven kell előadni a produkciót, valamint - a nemzetközi zsűri javaslatai alapján - néhány magyar projektet más kategóriában kell majd bemutatni.

 

A magyar delegáció koordinátora szerint a dániai verseny tapasztalatait nem csupán a kiutazó tanárok, hanem itthon maradt kollegáik is hasznosíthatják. A pedagógusok ugyanis hazatérve Koppenhágából, szaklapokban számolnak majd be a versenyen ellesett módszerekről.