Minőségi közoktatás Debrecenben

Pro... - 2007-11-21

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata a 2000-2006-ig terjedő időtartamra vonatkozó közoktatási feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési tervét felülvizsgálta, értékelte és egy új, 2012. évig érvényes tervet készített.

A 2006-ig terjedő időtartamra vonatkozó terv céljainak felülvizsgálata, értékelése során láthatóvá vált, hogy az intézményrendszer gazdaságos működtetése és kapacitásának kihasználása, valamint a szakmai megújítás érdekében a korábbi tervet célszerű módosítani, kiegészíteni.

Az Intézkedési Terv elkészítésének alapelvei, Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának oktatáspolitikai céljai:

1. a gyermek, a tanuló értelmi, érzelmi kötődésének kialakítása Debrecen városához, a hagyományok, értékek megismertetése, ápolása, 

2. a minőségi oktatás megvalósításához szükséges feltételrendszer biztosítása,

3. megteremtjük a közoktatási szolgáltatások gazdag választékát

4. prioritást kap a a pedagógiai munka hatékonyságának növelése

5. biztosítjuk a tehetséges gyermekek gondozását, a gyermekek egyéni képességeinek kibontakoztatását, a sajátos nevelési igényű gyermekek teljes körű ellátását, esélyegyenlőségük, nevelésük és oktatásuk feltételrendszerének megteremtésével. Ennek érdekében növeljük a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak számát az intézményhálózatban (fejlesztő pedagógus, pszichológus, szabadidő szervező),

6. Ösztönözzük az intézményeket a korszerű ismeretek és készségek oktatási színvonalának javítására.

7. Korszerű felnőttképzési és felnőttoktatási program megvalósulását biztosítjuk.

8. Javítjuk a a pedagógiai szakszolgálati feladatellátás tárgyi és személyi feltételeit.

 

ÓVODA

 

1. Felülvizsgáljuk az óvodai körzethatárokat, szükség esetén módosítjuk nem csak a székhelyek, hanem minden egyes feladatellátási helyen működő tagintézményre vonatkozóan is, a hátrányos helyzetű gyermekek számarányának figyelembe vételével és a kihasználtság érdekében.

 

         2.  Az önkormányzati fenntartású óvodákban állapotfelmérést végzünk az ötévesek (középső csoportosok) körében. A fejlesztésre szoruló gyermekek számára az óvodapedagógus, valamint a Városi Pedagógiai Szakszolgálat szakemberei egyénre szabott fejlesztési tervet dolgoznak ki az iskolaérettségi szint elérése érdekében.       

         Hat éves korban kontrollvizsgálat történik, amely jelzi az általános iskolába történő bemeneti állapotot. Cél: az óvodai nevelésben maradó tanköteles gyermekek számának csökkentése, az eredményes iskolakezdés elősegítése.

       

3. Kiemelt figyelemmel kísérjük és továbbra is megfelelő színvonalon gondoskodunk a beilleszkedési, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a sajátos nevelési igényű  gyermekek ellátásáról (Táncsics Mihály Utcai Óvoda, Kemény Zsigmond Utcai Óvoda, Közép Utcai óvoda, Faragó Utcai Óvoda, Thaly Kálmán Utcai Óvoda). A gyógytestnevelés feladatokat az igényeknek megfelelően a Hétszínvirág Óvoda látja el.

 

ÁLTALÁNOS ISKOLA és ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK

 

1 .Az országban egyedülálló módon tehetségfejlesztő osztályok/központ létrehozását kívánjuk megvalósítani. a DE Pszichológiai Tanszéke és a Városi Pedagógiai Szakszolgálat együttműködésével. A központ feladata, az intézményi tehetségfejlesztő-programok koordinálása, továbbképzések szervezése, a programban résztvevők számára történő szaktanácsadás. 

 

2. Helyzetfeltáró neveltségi szint mérés az 1., 5., 9. évfolyamokon, amelyet egy évvel később javasolt megismételni. Cél, hogy az iskola világa olyan értéket közvetítsen, amely biztos alapul szolgál a felnőtt világban való boldoguláshoz.

 

   Intézményfejlesztés, profilbővítés:

 

        - Közoktatási típusú sportiskola kialakítását tervezzük: a Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézményben (kézilabda, atlétika, triatlon sportágak utánpótlás-nevelés,- képzés, módszertani központ).

 

       - Emelt szintű informatika oktatás bevezetésére kerül sor az Epreskerti Általános Iskolában.

 

         - A Szoboszlói Úti Általános Iskolában az angol nyelv emelt szinten történő oktatását kívánjuk megvalósítani.

 

      - A Gönczy Pál Általános Iskola területén található oktató-farm további fejlesztését tervezzük, amely regionális ökológiai oktató központként funkcionálhat az óvodás és általános iskolai korosztály számára. Az oktató-farm alkalmas képzések, konferenciák, tanácskozások megtartására is.

 

        - A Karácsony Sándor Általános Iskolát, tekintettel a képző- és iparművészeti oktatás területén kimagasló eredményeire, alapfokú művészetoktatási intézménnyé szeretnénk átszervezni.

 

       - Felülvizsgáljuk a városi beiskolázású sportosztályok működését, valamint a további sportágakkal való bővítés lehetőségét. (Bocskai, Hunyadi, Kazinczy, Vénkerti, Vörösmarty)

 

A profilbővítéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek az intézményekben rendelkezésre állnak. Indokolt esetben az Önkormányzat a szükséges költségvetési fedezetet biztosítja.

     

          KÖZÉPFOKÚ INTÉZMÉNYEK

 

          Intézményfejlesztés, profilbővítés:

 

1. A meglévő igényekre tekintettel, Városi Felnőttoktatási Központ kialakítását tervezzük, ezáltal egy helyen koncentrálódna a felnőttoktatás.  

 

2. Két tanítási nyelvű képzés és  szaknyelvi (angol nyelvű) ápolóképzés indul a 2008/2009. tanévtől a Dienes László Gimnázium és Egészségügyi Szakképző Iskolában.

 

3. Az Erdey-Grúz Tibor Vegyipari és Környezetvédelmi Szakközépiskolában két tanítási nyelvű gyógyszeripari-laboratóriumi technikus képzés bevezetésére kerül sor a 2008/2009. tanévtől a 9. és a 14. évfolyamon.

        

4. Idegen nyelvű (angol, német) érettségire épülő szakképzés indítását tervezzük a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában pincér és szakács szakmákban.

       

5. Együttműködést készítünk elő:

        -  a Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium valamint a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Kollégium között a hangkultúra-, és hangtechnikus-képzés területén.    

        - a Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskola és a Povolny Ferenc Szakképző Iskola között, ezáltal az építőipari szakember képzés a szakiskolától a technikus képzésig terjedne.

                                                      

6. A Könnyűipari Szakközép és Szakiskolában folyó szakmai tevékenység (nyomdai gépmester, könyvkötő, nyomdai szöveg- és képszerkesztő, cipőfelsőrész-készítő, bőrdíszműves, nőiruha-készítő, férfiruha-készítő) bővítését tervezzük olyan tanműhely létrehozásával, ahol a tanulók egyedi tervezésű termékeket készítenének. Ez a tanműhely adhatna helyet a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola kereskedő szakmacsoportjában tanulók gyakorlati képzésének is (tanbolt).

 

7. Tervezzük az informatika szakmacsoport szakiskolai képzésének indítását.

 

 8. Szakképzési Konzultációs Testület létrehozását kezdeményezzük azzal a céllal, hogy a piac igényeit és az OKJ változásait követve, javaslatokat tegyen új szakmák indítására, a meglévő képzési formák korszerűsítésére.

        

   9. A szakképzés feladatainak regionális megszervezése érdekében, szakképzés-szervezési társulás létrehozása indokolt.

 

10. Közoktatási típusú sportiskolát szándékozunk kialakítani az Irinyi János Gimnázium Szakközép-és Szakiskolában.

 

11. A Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium nemzetközi hírű 50 éve működő iskolamúzeumát mindenki számára nyitottá kívánjuk tenni.

 

GYÓGYPEDAGÓGIAI NEVELÉS-OKTATÁS, PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK

 

         Intézményfejlesztés, profilbővítés:

 

1. A Városi Pedagógiai Szakszolgálatnál a feladat és vizsgálati számok növekedése miatt bővíteni kívánjuk az intézmény szakmai létszámát, infrastrukturális fejlesztését.

 

2. A súlyos kommunikációs zavarral küzdő, részlegesen sem integrálható autisták ellátását is biztosítani kívánjuk. ( Bárczi Gusztáv EGYMI)

 

3. A súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek számára fejlesztő iskolai oktatást kívánunk biztosítani a Nagysándor József Általános Iskola és Előkészítő Szakiskolában és a Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben.

         

 4. Bővítjük a sajátos nevelési igényű tanulók előkészítő szakiskolai (9-10. évfolyam) és speciális szakiskolai (11-12. évfolyam) képzését a Povolny Ferenc Szakképző Iskolában és a Könnyűipari Szakközép és Szakiskolában (szakoktatók, gyógypedagógiai asszisztens végzettséggel). A gyakorlati képzés során lehetőség nyílik az OKJ-ban szereplő szakmák és rész szakképesítések megszerzésére.      

        

5. A gyógytestnevelés szakszolgálati feladat ellátásának hatékonyságának növelése (szervezeti, szakmai) érdekében bázis-intézményi feladatot szánunk a Szoboszlói Úti Általános Iskolának.        

 

6. A súlyos beszédfogyatékos gyermekek, tanulók ellátása érdekében óvodai csoportot, iskolai osztályt szervezünk a Hallássérültek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményében.

 

 

Debrecen, 2007. november 21.

 

            Halász D. János

            alpolgármester