Megdöbbenve értesültem arról, hogy a mai napon a gazdasági bizottság kormánytöbbsége elutasította a vasúti késések utáni kártérítések biztosításáról szóló javaslatomat. Szakmai koncepciómat, pártpolitikai megfontolásokból söpörte le a kormányoldal, s így a "MÁV-fogyasztó" polgárok járnak rosszul.
Naponta 17.000 utas bosszankodik, amiért elkésik a munkahelyéről, az iskolából, vagy épp szeretteitől. Ráadásul ők és a többi utas is rendszeresen koszos kocsikban kényszerülnek utazni. Tarthatatlan, hogy a jelenlegi szabályok semmibe veszik e polgárok fogyasztói jogait.
Az általam benyújtott javaslat a már működő, bajorországi modellt ültette volna át a hazai viszonyokra: negyed óra késés esetén a jegy árának negyedét kellett volna visszafizetnie a MÁV-nak, egy órás késés esetén pedig a teljes jegyárat.
A magasabb színvonalú vasúti szolgáltatások (kártérítés késés esetén, s nagyobb tisztaság a kocsikban) meggyőződésem szerint az utasok számát is növelné. Így a kártérítés bevezetése valójában nem járna megterhelő kiadásokkal az államvasút számára.
A gazdasági bizottság kormánytöbbsége miatt a fogyasztókat védő, konstruktív ellenzéki javaslatom még az Országgyűlés elé sem kerülhetett. A kormánytöbbség a szakmai párbeszédet is ellehetetlenítette!
Fogyasztóvédelmi szakpolitikusként azonban tovább fogok küzdeni azért, hogy az állam megoldja ezt a súlyos problémát, visszaállítva ezzel a vasút régen elvesztett hitelét.
Koszorús László s.k.
országgyűlési képviselő
Budapest, 2007. május 23.,