Sötét felhők, nyitott kérdések a városi autóbuszos közlekedésben

Pro... - 2009-05-08

Ma már nem kérdés, hanem tény: a Kósa-féle vezetés tíz éves működése Debrecent a talmi csillogás mellett a bedőlt, veszteséges beruházások és az adósság városává tette. A város és a holding teljes eladósodottságát jelzi, hogy jelenleg Debrecen minden lakosára, csecsemőtől aggastyánig több mint 160.000 forintnyi adósságállomány esik. A Debrecent, közvetve Debrecen polgárait terhelő hitelállomány nagy része nem termelő, munkahelyteremtő beruházások megvalósítására fordítódott, hanem olyan kétséges üzleti vállalkozások beindítására, melyekről mára kiderült, életképtelen, „mutyi-szagú” bizniszek csupán.

Ma már tudjuk és látjuk: Kósa Lajosék nem tudnak repülőteret üzemeltetni (10 évig, évi 500 milliós veszteség), nem tudnak szállodát vezetni (súlyos százmilliókért bérelt, és folyamatosan veszteséges Lycium Hotel), de alkalmatlanok színház-beruházásra (bedőlt Latinovits „Erőmű”).

 

Ma már tudjuk: A debreceni Fidesz, vadkapitalista időket idéző újabb privatizációs húzása, a helyi tömegközlekedés magánkézbe adása is újabb fiaskó lesz Debrecen város életében. Ismertek azok az indokok, mellyel „kiszervezték” az eddigi szolgáltatót, a Volán társaságot. Az „új” szolgáltató jobb olcsóbb és komfortosabb utazási körülményeket ígért. Mára nyilvánvaló: jobb esetben, az egész nem több mint minden alapot nélkülöző álom, a rosszabb verzió szerint viszont csúnya blöff, aminek célja az évi 4-5 milliárd forintos közlekedési piac megszerzése. 

 

Debrecenben júliustól több mint 40 csuklós busszal kevesebb fog futni. Ennek eredményeként Debrecen utazóközönsége, mint heringek a dobozban fognak utazni, de ennek ellenére is csúcsidőben – naponta – 3000 utas fizikálisan sem fog felférni a járművekre. Járatokat fognak megszüntetni, jobb esetben „csak” összevonni, amely egyértelműen a szolgáltatás színvonalának jelentős romlásához vezet majd. Előzetes tervek szerint a 27-es, a 28-as és a 40-es járat a jelenlegi formában megszűnik. Ezen járatok összevonással működnének tovább. De több más járat vonatkozásában is módosításokat terveznek. Ilyen például a 24-es járat is. A józsai tömegközlekedés fenntartására jelenlegi állás szerint se pénz, se jármű nem lesz.

A konzorcium vezetői ugyan azt ígérték: ha kell, rendelnek új buszokat. (Azt, hogy mindezt milyen forrásból kívánják finanszírozni, nagyvonalúan elhallgatták.) Mára kiderült Debrecen nem kért és nem is kap több buszt, mint amit rendelt. Nem is kaphat, hisz a konzorcium olyannyira forráshiányos, hogy 10 milliárd forintos kezességet vállalt a DKV. az új buszok beszerzésére, illetve azok árának megtérülésére.

Mondjuk ki: Debrecen városának új biznisze olyan, mint a többi! A Cívisbusz Konzorciumnak nincs pénze, előzetesen nem, vagy rosszul mérték fel a hálózat kapacitását, és a megrendelt buszok darabszámát.

Újabb információink szerint az új szolgáltató képtelen megoldani ezzel a járműparkkal a szolgáltatást, így azzal a Volánnal kíván szerződést kötni, amelynek azért kellett mennie, mert régi, elavult és drága buszokkal üzemelt.

A pályázó – és a pályázat – komolytalanságát mutatja, hogy a déli ipari parkban tervezett, a buszok tárolására, szervizelésére létesülő telephely nem készül el időre. A telephely építésének csúszására ésszerű magyarázat nincs, de addig is tárolni, szervizelni kell az új – információink szerint típushibákra hajlamos, gyenge minőségű – buszokat.

Azt ígérték, minden rendben lesz az átállásnál. Most ott állunk, hogy nincs telephely, nincs elég busz és nincs a működéshez szükséges háttér-infrastruktúra sehol.

Ma már nem kérdéses, ismét nőtt azon tevékenységek száma, amihez a Kósa-adminisztráció nem ért: Kósa Lajosék nem tudnak városi tömegközlekedést fejleszteni és üzemeltetni sem!

 

 

            Dr. Zsiros Zsolt            Varga Zoltán

            frakcióvezető   önkormányzati képviselő