Szépséghibás gépek - Ne hagyjuk magunkat becsapni!

Pro... - 2010-11-26

Számos fogyasztó fordult az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez az outletekben vásárolt szépséghibás vagy szállítás során megrongálódott műszaki cikkek meghibásodása kapcsán. Az ok: csak a használatba vétel után néhány nappal, a „pénztártól való távozás után” derül ki, hogy a termékek nem csak szépség-, hanem műszaki hibásak is.

A becsapott fogyasztók helyzetét csak súlyosbítja, hogy az  eladók gyakran azt állítják –tévesen –, hogy ezekre a termékekre nincsen jótállás, és visszautasítják a termékek kijavítását, cseréjét vagy a vételár visszatérítését.

 

„Ne hagyjuk magunkat félrevezetni, legyünk tudatában annak, hogy igenis vannak fogyasztói jogaink. Új, de szépséghibás műszaki cikk esetében egy év kötelező jótállás tartozik a termékhez (kivéve a szépséghibát), használt műszaki cikk vásárlása esetében pedig a felek megállapodásától függő, de legalább egy év kötelező szavatosság van” – hangsúlyozta Morvay György, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke.

 

Amennyiben a fogyasztóknak nem hozták egyértelműen tudomására azt, hogy a megvásárolt új termék valamely (akár rejtett) hibával rendelkezik, ezekre a termékekre ugyanazon szabályok vonatkoznak, mint egy nem szépség- vagy műszaki hibás tartós fogyasztási cikkre.

 

Ennek értelmében a fogyasztó a vásárlástól számított három éven belül jótállási- illetve szavatossági igényt érvényesíthet: az eladó köteles a fogyasztó kérésére a termék hibáját kijavítani, kicserélni, árleszállítást biztosítani, vagy a teljes vételárat visszafizetni, ha a terméket nem tudja kicserélni vagy időben, a fogyasztó jelentős érdeksérelme nélkül kijavítani.

 

Meg kell jegyezni, hogy a jótállás teljes időtartama alatt, a szavatosságnak azonban csak az első hat hónapja alatt köteles az eladó bizonyítani azt, hogy a termék meghibásodását a fogyasztó okozta.