A DISZ véleménye a Petőfi téri villamos végállomásról

Mindenki jól nézze meg a még el sem készült Petőfi téri villamos végállomást. Nézze meg jól, és nem csak azért mert a teret ebben a formájában nem sokáig fogja látni, hanem azért is mert  a végállomást és annak környezetét szűk öt év alatt háromszor tervezték meg és kétszer építik újra.

Úgy tűnik, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszere nem csak a trafikmutyit dohánykoncessziót, de a "bennfentes csapatok" által tervezett városfejlesztési stratégiát is integrálta:

A 2007-ben az Integrált Városfejlesztési Stratégia részeként megálmodott, akkor még Multimodális Közösségi Közlekedési Logisztikai Központ néven futó projekt engedélyezési tervdokumentációjának elkészítésére és az engedélyezési eljárás lefolytatására a (bennfentes??) Keletterv Kft. kapott lehetőséget, cirka 42 millió forintért. A cég el is készítette a terveket, (melyek még mindig megtekinthetőek Debrecen város hivatalos honlapján,) melyek alapján már látható, hogy a térre tervezett több szintű logisztikai csomópont része a villamos végállomás is, amely az akkori (és jelenlegi) "hurok" végállomás helyett úgynevezett "fésűs fejállomás" megoldást tervezett .

Meglepő módon a városfejlesztési stratégia elfogadása után alig két évre a Debrecen városi villamosvasút új 2-es vonalának kiépítésére kiírt pályázatban ugyan szerepel a Petőfi téri végállomás átépítése, azonban nem a város által már támogatott (42mft-ba kerülő) tervek figyelembevételével, hanem az eredeti nyomvonal szerinti hurok végállomás átépítésével.

Ma már tudjuk, hogy nem csak a 2007-es, Keletterv által tervezett engedélyes 42 millió forintos terv megy a kukába, de a még el sem készült(ki sem fizetett) Uniós projekt részeként elkészített tervek és beruházás is a szemétben végzi, mivel a jelenlegi nyertes pályamű visszatér a gyökerekhez, a Keletterv által megálmodott "fésűs" végállomás tervéhez.! Mindez úgy, hogy a Petőfi téri tervek és a pálya átépítése jócskán meghaladják a 100 millió forintot.

Nem tudható, hogy egyszerű ostobaság, vagy az Uniós pénzek "bennfentes csapatoknak" történő átjátszása a célja az újabb, lánykori nevén Multimodális, ma már  Intermodális Központnak "álomnak". Ami a rém az álmokból már tisztán látszik:

·         A Keletterv Kft.  elkészített 2007-ben, egy a mai befutóhoz hasonló koncepciójú tervet 42 millió forintért - az íróasztalfiók számára.

·         A 2-es villamos projekt tervezésekor nem vették figyelembe az Integrált Városfejlesztési Stratégiát, ezért a most még el sem készült, több százmillió forintos  beruházást kell 2015-ben szétverni.

·         Csak a kiírt tervpályázat a városnak (eddig) százmillió forintba "fáj" (a 4 nyertesnek kifizetendő "nyeremény", és a megvásárolandó 13 pályamű).

·         A pályaművek értékelésekor az értékelők örültek, hogy olyan "bennfentesek" nyertek, akik ismerik a várost. Örülünk mi is, hogy a trafikok mellett más jövedelemforrás is örömet tud okozni néhány nem meglepő módon "bennfentesnek". A tények azt mutatják, hogy városunk vezetői viszont nem ismerik, nem tudják milyen stratégia mellett rakták már le voksukat. Ennek nem igazán örülünk. 

Értjük, bár elfogadni nem tudjuk, hogy az ország, nem utolsó sorban a város vezetői az Uniós forrásokat egyfajta fejőstehénnek tekintik. Értjük, és az elmúlt 3 év tükrében már nem is csodálkozunk, hogy kell a munka, a megrendelés a "bennfenteseknek". Tudható az is, hogy a "bennfentes" és kukába kerülő tervek, és azok közvetlen eredményeként elvégzett alig egy évet élő beruházás megközelítőleg félmilliárd forintot emésztenek fel. De azt is tudjuk, hogy Debrecen adófizetőinek 1%-a rákkeltő vizet iszik amióta az eszét tudja, és esélye sincs, hogy az egészséges élethez való jogát a város akár a fenti "bennfentes" megrendelések összegének a töredékéből is biztosítsa.

Csak azt nem értjük ehhez miért kell lóvá tenni egy egész várost.

 

DISZ Közéleti Kulturális és Sportegyesület