Kezdeményezés a zöld hipermarketekért

Levélben fordult hat magyarországi kiskereskedelmi áruházlánchoz dr. Oláh Lajos szocialista országgyűlési képviselő, a Környezetvédelmi Bizottság tagja. A képviselő azt javasolja, hogy a cégek kezdjenek összehangolt akciót a környezetszennyezés csökkentése, és a vásárlókat megszólító szemléletformáló kampányok beindítása érdekében.

Dr. Oláh Lajos levélben fordult az Auchan, a CBA, a Cora, az Spar, a Lidl, valamint a Tesco áruházláncok hazai vezetőihez, amelyben tájékoztatást kért arról, hogy e cégek a közeljövőben milyen környezetvédelmi intézkedéseket terveznek Magyarországon. A képviselő egyúttal közös, összehangolt cselekvést javasol, egy közelmúltbeli brit kezdeményezés mintájára.

 

A hipermarketek energia és nyersanyag-felhasználásuk korlátozásával, a felhasznált csomagolóanyagok újrahasznosításával, közvetlenül is csökkenthetik az okozott környezetszennyezést. Másrészt, a velük kapcsolatba kerülő több millió vásárlót megcélzó, szemléletformáló kampányok indítására is lehetősége van e cégeknek. A képviselő az áruházláncoknak írt levelében emlékeztet: mivel a környezettudatos szemlélet egyre elterjedtebb a fogyasztók körében, az ezzel való foglalkozás e vállalatoknak is érdekében áll.

 

Bár Magyarországon is tettek a helyes irányba mutató lépéseket egyes áruházakban, Dr. Oláh Lajos szerint előrelépést jelentene, ha a közelmúltban megszületett nagy-britanniai megállapodáshoz hasonlót tudnának kötni a hazai áruházláncok is.

A szigetország huszonhét bolthálózata a közelmúltban a bevásárlószatyrok és táskák környezetkímélőbb felhasználását határozta el. A megállapodást aláíró felek kötelezettséget vállaltak arra, hogy 2008. végéig egynegyedével csökkentik a végül a szemétbe kerülő szatyrok és táskák mennyiségét. Ezt a táskák újrahasznosításával, illetve többszöri felhasználásának ösztönzésével érik el. Ez környezetvédelmi szempontból akkora eredményt jelent, mintha 18 ezer autó egy évig meg se mozdulna, ki se állna a garázsból. Az elért eredményeket a részes felek 2008 végén felülvizsgálják, és újabb lépések bevezetéséről döntenek, hogy 2010-re további javulást érhessenek el.

 

 Egy ilyen megállapodás Magyarországon természetesen nem feltétlenül pusztán a bevásárlótáskák felhasználására, de a cégek működésének több elemére is vonatkozhatna. Emellett hatalmas lehetőségek rejlenek az összehangolt, a környezettudatosabb fogyasztói magatartást népszerűsítő kampányokban is, hiszen évente több millió vásárló fordul meg náluk.

 

Dr. Oláh Lajos várja az érintettek válaszát, és tájékoztatni fogja a nyilvánosságot azok tartalmáról, valamint arról, hogy mutatkozik-e lehetőség a brithez hasonló, az egész szektort érintő egyezségre. A képviselő bízik benne, hogy a magyarországi áruházláncok elfogadják javaslatait és közösen lépnek fel a környezeti értékek megóvása terén.

Az országgyűlés környezetvédelmi bizottságának tagja javaslatokat, ötleteket várna a hipermarketektől, hogy még milyen egyéb módon lehetne csökkenteni a környezeti ártalmakat, a környezeti terhelést.