Ki hazudott a képviselőknek és a lakosságnak az októberi távhő díjának emelésekor?

2008. szeptember 25-én Debrecen város közgyűlése tárgyalta a lakossági távhőszolgáltatási díjak emelését. A közgyűlési vitában mi azt az álláspontot képviseltük, hogy a Hőszolgáltató éves eredménye és az évek óta folyamatosan elvont osztalékok mértéke oly magas, hogy nem indokolt a díjakat emelni, hanem a szolgáltatás díjának eredménytartalmát kell csökkenteni.

A polgármesteri vezetés a 8,95 %-os hődíj-emelést támogatta, illetve fogadtatta el azzal, mert véleményük szerint a társaság eredményének volumenét nem indokolt csökkenteni. A közgyűlésen elhangzott az, hogy ez a díjemelés kizárólag az energia áremelés miatt történik, csak a vásárolt hőenergia díjának emelkedése miatt nő az ár, eredmény tartalom nincs benne.

A közgyűlés, mint ármegállapító hatóság kizárólagos joggal tárgyalt erről és hozta meg döntését, s ezzel a lakossági távhő díjak hatósági maximált árát megemelte.

 

Miért is kell foglalkoznunk ezzel? A Debreceni Vagyonkezelő Zrt. (továbbiakban Holding) tagvállalataiként működő közszolgáltató cégek a Hőszolgáltató Zrt. és a Debreceni Vízmű Zrt. éves eredményéből az utóbbi három évben 2,6 milliárd forintot vont el a Holding, ebből 950 millió forintot a Hőszolgáltatótól, 1640 millió forintot a Vízműtől. 2007 évben a Hőszolgáltató 427 millió forintos adózott eredményéből 330 millió forintot vont el a Holding. Ez a nagyságrend kb. fedezi is a jelenlegi díjemelés bevételét.

 

Valakiknek nagyon fontos lehet, hogy ekkora mértékű eredményt és sarcot tartsanak az árakban. De vajon kik mozgatják a szálakat és az áremeléseket Debrecenben? Mielőtt még azt hinnénk, hogy az árakat megállapító hatóság, azaz a város közgyűlése az igazi döntéshozó, engedjék meg, hogy idézzük a Vagyonkezelő Zrt. Igazgatóságának 2008. szeptember 12-i határozatát: „A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. díjemelésénél a lakossági díjemelés mértéke tartalmazza a korábbi nyereséghányadot. A nyereséghányad arányaiban ne változzon.”

Nagyon fontos lehetett ez a Holding Igazgatóságának, ha két héttel a közgyűlés előtt olyan kérdésben hoz határozatot, amiben tulajdonképpen kompetenciája nincs. S nagyon fontos lehet az az üzenet is, amit tartalmaz, hogy a korábbi nyereséghányad arányaiban nem változhat. Azt hisszük, a Holding Igazgatósága bizonyította azt, hogy a sarc a fontos, s nem a városlakók érdeke.

 

Az áremelésnél a polgármesteri vezetés nem mondott igazat, az áremeléssel az eredménytartalmat is növelték úgy, ahogy azt a Holding Igazgatósága kérte, illetve határozatba hozta.

 

Meggyőződésünk, hogy ezzel a döntéssel a némán bólogató Fideszes képviselők sem a városlakók érdekeit képviselték.

 

 

 Dr. Zsiros Zsolt           

önkormányzati képviselő, frakcióvezető       (MSZP) 

 Varga Zoltán

önkormányzati képviselő (MSZP)