Látszatfejlesztések a debreceni közösségi közlekedésben

Egyesületünk aggasztónak tartja Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának a közösségi közlekedéshez kapcsolódó beruházásait. Az Egyetem sugárút azon szakaszán készül buszsáv, ahol az nem indokolt, a Borzán Gáspár utcai autóbuszforduló felújítása helyett fontosabb csomópontok is kiválasztásra kerülhettek volna.

Az autóbuszsáv az Egyetem téren épülő körforgalomtól a Nagy Lajos király térig épülne, az útnak pont azon a szakaszán, ahol ilyenre nincs szükség. Óránként átlagosan öt autóbusz halad el az érintett szakaszon, ahol a forgalmi torlódások egyáltalán nem jellemzőek.

 

A közösségi közlekedés előnyben részeítése sokkal inkább fontosabb lenne a város más, frekventáltabb részein. Az autóbusszal, trolibusszal utazók számára például hatalmas segítség lenne, ha a Széchenyi utcán és a Kossuth utcán kerülne kialakításra buszsáv. Az előnyben részesítés további költséghatékony módja lehetne a fontosabb csomópontokban a jelzőlámpák vezérlésének a közösségi közlekedési eszközökhöz való dinamikus hangolása, ami több perccel rövidíthetné a legtöbb járat menetidejét.

 

Szintén pazarló a Borzán Gáspár utca végén található autóbuszforduló felújítása. Egyrészt, a Borzán Gáspár utcai végállomásnak közösségi közlekedési szempontból nincs kiemelt szerepe. Másrészt, maga a végállomás sem igényel ilyen mértékű beruházást, hiszen mindössze egy autóbuszöböl kiépítésével betölthetné a funkcióját. Az ott végállomásozó egyetlen vonal (11-es) autóbuszai a kiépülő körforgalomban is meg tudnának fordulni, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Kishatár utcán is történik.

 

Sokkal fontosabb lenne az utasforgalom szempontjából frekventáltabb csomópontok infrastrukturális feltételein javitani. Évek óta megoldatlan probléma, hogy az autóbuszok nem állhatnak meg a villamosmegállóban az Egyetemnél. Hasonlóan probléma, hogy a Klinikáknál nincsenek meg az úttesten való biztoságos átkelés feltételei. Városszerte több olyan buszmegálló kialakítására is szükség lenne, ahol az eltérő irányokból érkező járatokról átszállási lehetőséget lehetne biztosítani.

 

Ezen aggályainkat hónapokkal ezelőtt, bizottsági üléseken is jeleztük az önkormányzat munkatársai és tisztségviselői részére. A sürgősségi indítványként benyújtott javaslatot ennek ellenére mégis elfogadták. Úgy gondoljuk, hogy ilyen felületesen előkészített pályázatok nem segítik elő az egyébként is nehéz helyzetben lévő közösségi közlekedés válságból való kilábalását.

 

 

Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület