100 millió lapokra, hatástalan fogyasztói tájékoztatás

Napokon belül dönt a Szociális és Munkaügyi Minisztérium a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek részére kiírt pályázatokról. Összesen 296 448 000 forint keretösszeg felhasználásáról dönt ily módon a minisztérium. Ezen társadalmi szervezetek komoly anyagi gondokkal küszködnek, miközben évek óta egyre több pályázati pénz folyik el egyre több országos fogyasztóvédelmi lapra úgy, hogy azokat a fogyasztók alig ismerik.

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) súlyos problémának látja a fogyasztóvédelmi pályázatok, azon belül is azon pályázati kategória támogatási rendszerét, egyszersmind működtetését, amely a közvélemény tájékoztatására vonatkozik országos fogyasztóvédelmi újságokon keresztül.

 

 

 

Az elmúlt évek során megnőtt ezen lapok száma, ezzel természetszerűleg csökkentve a más szervezeteket megillető működési költségek összegét. Míg 2007-ben még csak két pályázó közel 30 millió forintos összeggel rendelkezett a Szociális és Munkaügyi Minisztérium által országos fogyasztóvédelmi lapokra kiírt pályázatokból, addig ez az összeg megközelítette a 100 millió forintot 2009-ben, a nyertes pályázatok száma pedig a duplájára nőtt.

 

 

 

Ha folytatódik a korábbi trend, idén is a keretösszeg (közel 300 millió forint) majdnem 1/3-a (közel 100 millió forint) jut majd a közvélemény tájékoztatására országos fogyasztóvédelmi újságokon keresztül című kategóriára. Ezt az összeget sokkal hatékonyabban lehetne felhasználni, például ha ezen szervezetek tanácsadó tevékenységére, irodáik fenntartására fordítaná a minisztérium. A kiszolgáltatott fogyasztói réteg tagjai – így a nyugdíjasok, vagy a fiatalok – ráadásul vagy hozzá sem jutnak ezen lapokhoz, vagy nem áldoznak rá több száz forintot amúgy is nehéz anyagi helyzetüket figyelembe véve.

 

 

 

A KÖFE elfogadhatatlannak tartja, hogy feleslegesen kerülnek ezek az összegek felhasználásra, és sokkal hatékonyabb segítséget nyújtana a fogyasztók számára az, ha ezen összegek jelentős részét a szervezetek működésükre, a tanácsadó irodáikra, a fogyasztói tájékoztatásra, érdekérvényesítésre, közérdekű keresetek indítására használhatnák fel.  

 

 

 

A KÖFE ezért levélben hívta fel a Szociális és Munkaügyi Minisztérium figyelmét arra, hogy a minisztérium hagyjon fel a korábbi gyakorlattal, és az elbírálás során vegye figyelembe, mi az, ami a fogyasztóknak jó, ami a fogyasztókat tényleges érinti és elérheti.