Fontos megállapodás született a WHO égisze alatt rendezett, 60. Egészségügyi Világkonferencián a tagállamok között. A Kód fő célja a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokkal kapcsolatos globális stratégia kidolgozása. A nemzetközi kódrendszerre vonatkozó javaslatot a Fogyasztók Világszervezete (Consumers’ International – CI) és az Elhízás Elleni Nemzetközi Akciócsoport (International Obesity Task Force – IOTF) tapasztalatai alapján dolgozták ki.
A globális stratégia azon a felismerésen alapul, hogy az egészségtelen táplálkozás és a fizikai aktivitás hiánya elvezethet a legtöbb halálos betegséghez – kialakítója lehet a szív- és érrendszeri betegségeknek, cukorbetegségnek, illetve a rák egyes fajtáinak. A zsírban, cukorban és sóban gazdag, kalóriadús és tápanyagszegény táplálkozás növekedése vezetett az ajánlási rendszer létrehozásának szükségességéhez, valamint az a tény, hogy a gyermekek körében fokozottabban áll fenn a veszély. A Kód tíz cikkelyből áll.
1. A Kód célja
Megakadályozni a jelen és jövő generációjának egészségkárosító, társadalmi és gazdasági következményekkel járó kalóriadús, tápanyagszegény táplálkozását.
2. A Kód hatálya
Minden, gyermekeknek szóló reklám.
3. Fogalmak
• Védjegy: minden név, logo, szlogen vagy márkajel, amellyel az élelmiszertársaság azonosítható.
• Gyermek: a tagállamok törvényhozása által meghatározott életkorú személy, de 16 éves kor alatt feltétlenül.
• Kereskedelmi szervezet: minden olyan szervezet, amely gyermekeknek szóló élelmiszer reklámtevékenységet folytat.
• Étel: minden tartósított, féltartósított vagy nyers élelmiszer, amely emberi fogyasztásra alkalmas, beleértve az italokat és rágógumikat is. E körön kívül esik azonban minden kozmetikai termék, cigaretta és kábítószeranyag.
• Élelmiszerreklám: a kereskedelmi cégek olyan gyakorlata, amely közvetve vagy közvetlenül elősegíti egy termék eladását
i. Elektronikus úton;
ii. Nem elektronikus úton.
4. Kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételekre vonatkozó reklámtilalom
• Mindezen termékekre tiltani kell a gyermekeknek szóló reklámokat.
• A kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételek meghatározásánál a WHO 2003-as ajánlását kell alapul venni.
• A WHO-nak egy éven belül ki kell dolgoznia egy nemzetközi ajánlásrendszert a kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételekre vonatkozóan.
5. Elektronikus reklámok
A reklámokra vonatkozó korlátozásoknak figyelembe kell venniük azon gyermekek abszolút számát, akik valószínűleg nézik, vagy hallgatják ezeket a reklámokat, illetve számba kell venni a teljes nézettség arányát is.
A korlátozásnak ki kell terjednie minden elektronikus reklámra legalább a reggel 6 óra és este 9 óra közötti időszakban.
6. Nem elektronikus reklám
A reklámkorlátozásnál figyelembe kell venni:
• A teljes bemutatás jellemzőit, összetevőit;
• A nyelvet, színeket és képeket;
• Azt, hogy mely gyermekeket veszi célba a reklám;
• A célközönséget;
• Az alkalmazott kép- és mesefigurákat;
• Az ingyenes ajándékokat, játékokat;
• Szponzori terméket, kulturális, művészeti vagy sport tevékenységgel kapcsolatos termékeket.
Minden olyan termék a tilalom hatálya alá tartozik, melyek speciális alkalmakkor jutnak el a gyermekekhez – például születésnapi ünnepély, kulturális vagy vallási fesztivál.
7. Szülőknek és felnőtteknek szóló indirekt reklámtevékenység
A kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételekre vonatkozóan ajánlott tiltani a gyermekekért felelős felnőtteknek szóló reklámokat. Különös tekintettel tiltott annak kiemelése, hogy:
• Az a felnőtt, aki ilyen terméket vásárol, jobb, intelligensebb, gondoskodóbb és bőkezűbb felnőtt, mint az, aki nem tesz így;
• Az a gyerek, aki ilyen terméket fogyaszt, intelligensebb és tehetségesebb lesz;
• Az, hogy a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás nem nyújt megfelelő tápanyagmennyiséget.
8. Értelmezés
A Kód minimum rendelkezéseket tartalmaz, így az alkotók nem akadályozzák meg az aláíró feleket a szigorúbb szabályok megalkotásában. A Kód védelme érdekében javasolt a jogszabályalkotás.
9. Eszközök
A kormányok az ajánlás védelme érdekében jogszabályalkotással, szabályokkal és törvényes intézkedésekkel tegyenek lépéséket.
A kereskedelmi szervezetek fogadják el és kövessék a Kód ajánlásait.
10. Ellenőrzés és kikényszerítés
A Kód érvényesülése érdekében kormányzati monitoring kiépítése szükséges.
A gyártóknak a Kód ajánlásai szerint kell eljárniuk és lépéseket tenniük annak megvalósulása érdekében.
A civil szervezeteknek és professzionális csoportoknak, szervezeteknek és egyéneknek ösztönözniük kell a kormányzati szerveket és gyártókat, hogy ne járjanak el a Kód szellemiségével ellentétes módon.
Minden fogyasztó élhet törvényes jogával, amennyiben nem tartják be a Kód rendelkezéseit.
A kereskedelmi szervezetek kötelesek felhívni tagjaikat arra, hogy a Kódnak megfelelő reklámtevékenységet folytassanak.
A WHO Alkotmányának 62. cikkelye szerint kötelesek a tagállamok évente jelentést tenni a Kód alkalmazásáról.
Az általános igazgató évente beszámolási kötelezettséggel rendelkezik a WHO felé a Kód alkalmazásáról, a tagállamok által alkotott jogszabályokról és eszközökről.