Nemzetközi Kódrendszerre vonatkozó javaslat a gyermekeknek szóló élelmiszer- és  italreklámokról

Fontos megállapodás született a WHO égisze alatt rendezett, 60. Egészségügyi Világkonferencián a tagállamok között. A Kód fő célja a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokkal kapcsolatos globális stratégia kidolgozása. A nemzetközi kódrendszerre vonatkozó javaslatot a Fogyasztók Világszervezete (Consumers’ International – CI) és az Elhízás Elleni Nemzetközi Akciócsoport (International Obesity Task Force – IOTF) tapasztalatai alapján dolgozták ki.

A globális stratégia azon a felismerésen alapul, hogy az egészségtelen táplálkozás és a fizikai aktivitás hiánya elvezethet a legtöbb halálos betegséghez – kialakítója lehet a szív- és érrendszeri betegségeknek, cukorbetegségnek, illetve a rák egyes fajtáinak. A zsírban, cukorban és sóban gazdag, kalóriadús és tápanyagszegény táplálkozás növekedése vezetett az ajánlási rendszer létrehozásának szükségességéhez, valamint az a tény, hogy a gyermekek körében fokozottabban áll fenn a veszély. A Kód tíz cikkelyből áll.

 

1.         A Kód célja

 

Megakadályozni a jelen és jövő generációjának egészségkárosító, társadalmi és gazdasági következményekkel járó kalóriadús, tápanyagszegény táplálkozását.

 

2.         A Kód hatálya

 

Minden, gyermekeknek szóló reklám.

 

3.         Fogalmak

 

•          Védjegy: minden név, logo, szlogen vagy márkajel, amellyel az élelmiszertársaság azonosítható.

•          Gyermek: a tagállamok törvényhozása által meghatározott életkorú személy, de 16 éves kor alatt feltétlenül.

•          Kereskedelmi szervezet: minden olyan szervezet, amely gyermekeknek szóló élelmiszer reklámtevékenységet folytat.

•          Étel: minden tartósított, féltartósított vagy nyers élelmiszer, amely emberi fogyasztásra alkalmas, beleértve az italokat és rágógumikat is. E körön kívül esik azonban minden kozmetikai termék, cigaretta és kábítószeranyag.

•          Élelmiszerreklám: a kereskedelmi cégek olyan gyakorlata, amely közvetve vagy közvetlenül elősegíti egy termék eladását

 

i.          Elektronikus úton;

ii.         Nem elektronikus úton.

 

4.         Kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételekre vonatkozó reklámtilalom

 

•          Mindezen termékekre tiltani kell a gyermekeknek szóló reklámokat.

•          A kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételek meghatározásánál a WHO 2003-as ajánlását kell alapul venni.

•          A WHO-nak egy éven belül ki kell dolgoznia egy nemzetközi ajánlásrendszert a kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételekre vonatkozóan.

 

5.         Elektronikus reklámok

 

A reklámokra vonatkozó korlátozásoknak figyelembe kell venniük azon gyermekek abszolút számát, akik valószínűleg nézik, vagy hallgatják ezeket a reklámokat, illetve számba kell venni a teljes nézettség arányát is.

 

A korlátozásnak ki kell terjednie minden elektronikus reklámra legalább a reggel 6 óra és este 9 óra közötti időszakban.

 

6.         Nem elektronikus reklám

 

A reklámkorlátozásnál figyelembe kell venni:

 

•          A teljes bemutatás jellemzőit, összetevőit;

•          A nyelvet, színeket és képeket;

•          Azt, hogy mely gyermekeket veszi célba a reklám;

•          A célközönséget;

•          Az alkalmazott kép- és mesefigurákat;

•          Az ingyenes ajándékokat, játékokat;

•          Szponzori terméket, kulturális, művészeti vagy sport tevékenységgel kapcsolatos termékeket.

 

Minden olyan termék a tilalom hatálya alá tartozik, melyek speciális alkalmakkor jutnak el a gyermekekhez – például születésnapi ünnepély, kulturális vagy vallási fesztivál.

 

7.         Szülőknek és felnőtteknek szóló indirekt reklámtevékenység

 

A kalóriadús, tápanyagszegény, zsírban, cukorban és sóban gazdag ételekre vonatkozóan ajánlott tiltani a gyermekekért felelős felnőtteknek szóló reklámokat. Különös tekintettel tiltott annak kiemelése, hogy:

 

•          Az a felnőtt, aki ilyen terméket vásárol, jobb, intelligensebb, gondoskodóbb és bőkezűbb felnőtt, mint az, aki nem tesz így;

•          Az a gyerek, aki ilyen terméket fogyaszt, intelligensebb és tehetségesebb lesz;

•          Az, hogy a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás nem nyújt megfelelő tápanyagmennyiséget.

 

8.         Értelmezés

 

A Kód minimum rendelkezéseket tartalmaz, így az alkotók nem akadályozzák meg az aláíró feleket a szigorúbb szabályok megalkotásában. A Kód védelme érdekében javasolt a jogszabályalkotás.

 

 

 

 

9.         Eszközök

 

A kormányok az ajánlás védelme érdekében jogszabályalkotással, szabályokkal és törvényes intézkedésekkel tegyenek lépéséket.

 

A kereskedelmi szervezetek fogadják el és kövessék a Kód ajánlásait.

 

10.       Ellenőrzés és kikényszerítés

 

A Kód érvényesülése érdekében kormányzati monitoring kiépítése szükséges.

 

A gyártóknak a Kód ajánlásai szerint kell eljárniuk és lépéseket tenniük annak megvalósulása érdekében.

 

A civil szervezeteknek és professzionális csoportoknak, szervezeteknek és egyéneknek ösztönözniük kell a kormányzati szerveket és gyártókat, hogy ne járjanak el a Kód szellemiségével ellentétes módon.

 

Minden fogyasztó élhet törvényes jogával, amennyiben nem tartják be a Kód rendelkezéseit.

 

A kereskedelmi szervezetek kötelesek felhívni tagjaikat arra, hogy a Kódnak megfelelő reklámtevékenységet folytassanak.

 

A WHO Alkotmányának 62. cikkelye szerint kötelesek a tagállamok évente jelentést tenni a Kód alkalmazásáról.

 

Az általános igazgató évente beszámolási kötelezettséggel rendelkezik a WHO felé a Kód alkalmazásáról, a tagállamok által alkotott jogszabályokról és eszközökről.