Olajos Péter levele Benita Ferrero-Waldnerhez a kárpátaljai kisebbségi oktatás diszkriminációjáról

Olajos Péter európai parlamenti képviselő levélben fordult Benita Ferrero-Waldnerhez, a külkapcsolatokért és az európai szomszédságpolitikáért felelős biztos asszonyhoz, hogy felhívja a figyelmét a kárpátaljai magyarságot érintő új oktatáspolitikai problémára.

Az ukrán oktatási miniszter 2007. július 13-án kelt 607-es számú rendelete szerint jövő évtől a felvételizni szándékozó diákoknak az érettségit kötelezően független vizsgaközpontokban kell majd letenniük ukrán nyelvből és két választható tantárgyból. A rendelet nem vesz tudomást a kisebbségi (magyar, román) nyelven működő iskolákról és nem irányozza elő a tesztek oktatási nyelvre történő lefordítását sem. Így ezen iskolák végzőseinek ugyanolyan tesztkérdésekre kell majd felelniük, mint az ukrán iskolába járó társaiknak, noha a kisebbségi iskolákban tanulók az ukrán nyelvet csak idegen nyelvként tanulják, a szaktantárgyak esetében (fizika, kémia, biológia, földrajz) pedig számos olyan speciális kifejezés létezik, amelyeket ők magyar, illetve román nyelven tanulnak.

 

Mindez ahhoz vezetne, hogy a magyar és a román iskolák végzősei sokkal rosszabb érettségi eredményeket érnének el, így jelentősen lecsökkenne az esélyük a felsőoktatási intézményekbe való bejutásra. Számuk jelenleg is messze elmarad a magyar lakosság népességben betöltött arányától. A kisebbségi iskolák presztízse tehát tovább csökkenne, amely hosszú távon az egész magyar nyelvű oktatási rendszer ellehetetlenüléséhez vezet.

 

További nehézséget jelent, hogy a 2007/2008-as tanévben az új 12 éves iskolarendszerre történő áttérés a 7. osztályokat érinti, amely évfolyamoknak új tantervek és tankönyvek szerint kell, hogy tanuljanak. Sajnos a magyar iskolák 7. osztálya részére a tankönyvek jelenleg nincsenek kinyomtatva, mi több, néhány szaktantárgyból még az ukrán eredetiből történő fordítás munkálatait is leállították. Mindez tovább nehezíti az eredményes oktatást, hiszen megfelelő taneszközök hiányában nem lehet minőségi szintű tanulmányokat folytatni. A tankönyvprobléma már évtizedek óta megoldatlan, a magyar iskolákból több tízezer tankönyv hiányzik, a magyar nyelvű munkafüzetek és példatárak nyomtatását pedig már teljesen be is rekesztették.

 

Olajos Péter arra kérte tehát Ferrero-Waldner Biztos Asszonyt, hogy járjon utána ennek a kisebbségi iskolákat érintő diszkriminatív lépésnek.

OS