Rövidlátó és elhibázott metrófelújítás - évtizedekre elveszik a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének lehetősége?

Két hét múlva kezdődik a 2-es metró felújításának következő üteme, melynek során az Örs vezér tere állomás felújítására is sor kerül. A VEKE az állomásfelújítást a rövidlátó várospolitika és a budapesti közlekedésfejlesztésre sajnálatosan jellemző pénzpazarlás egyik újabb jelképének tartja.

Egyesületünk másfél évvel ezelőtt jelentette meg tanulmányát a 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötéséről, a fejlesztési elképzelés pedig szerepel Budapest Középtávú Városfejlesztési Koncepciójában, a Podmaniczky Programban is. A javaslat szerint a XVI. és akár a XVII. kerület, illetve számos agglomerációs település (Csömör, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő) kapna gyors, megbízható, átszállásmentes és kényelmes kapcsolatot a belvárosba.

 

A műszakilag megvalósítható és budapestiek százezreinek előnyös beruházást illetően azonban azóta sem történt semmi, még az érdemi szakmai vizsgálat sem kezdődhetett el. Bár eleinte a BKV részéről pozitívan nyilatkoztak a tervről, csupán két hetet kellett várni, hogy Demszky Gábor főpolgármester szájából elhangozzék a cinikus, budapestiek százezreit lenéző mondat: "Olyan ez az elképzelés, mintha Nyíregyházáig akarnánk metrót építeni".

 

A VEKE úgy látja: ma Budapestnek az egyetlen lehetősége az agglomeráció és a külső kerületek tömegközlekedésének fejlesztése, hogy minél többen tegyék le az autóikat. Szomorúan látjuk, hogy a főváros vezetése – amellett, hogy egy elavult és ezen célokat nem szolgáló, épp ezért finanszírozhatatlan metróberuházással kampányol – nem teszi meg a lehetséges lépéseket a tömegközlekedés fejlesztése érdekében.

 

A szükséges lépések elmaradása mellett azonban a korszerű fejlesztési elvekkel ellentétes döntések születnek. Az Örs vezér téri metróállomás idei felújítása is ilyen: 1,2 milliárd forintért újítaná fel a BKV azt az állomást, amely a metró és a HÉV-vonal összekötése esetén teljesen feleslegessé válik. Mindez egyértelműen mutatja: a csomópontban egymással farkasszemet néző, az utasokat átszállásra és lépcsőzésre kényszerítő, elavult közlekedési megoldást a város konzerválni akarja, és továbbra is fittyet hány a saját városfejlesztési programjára.

 

Elfogadhatatlan, hogy az adófizetők 1200 millió forintját egy olyan fejlesztésre költik, amely a Podmaniczky Program betartása esetén akár már pár év múlva elbontásra kerülhet, ráadásul nem javítja az utasok kényelmét, nem felel meg a kor követelményeinek és épp ezért uniós támogatásra sem méltó. A két gyorsvasút összekötése és integrációja – ahogy ezt Európa bármely, jól működő fővárosában tennék – kiérdemelné az Európai Unió közlekedésfejlesztési forrásainak támogatását és elősegíthetné százezrek közlekedését, sokukat vélhetően az autójuk letételére ösztönözve. Budapestnek ilyen közlekedésfejlesztésre van szüksége, ezért kérjük, hogy a városvezetés fontolja meg újra a metró és a HÉV összekötésére vonatkozó javaslatot, módosítsa az idei évre vonatkozó terveket és ne pazaroljon 1200 millió forintot az Örs vezér téri állomás felújítására!

   

Kiadó: Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület