Szemben Európával - ideje fordulni

Az elmúlt évtizedek legmélyebb válsága idején örömteli, ha egy ország gazdasági minisztere azt mondja, az  ország kifelé megy a szakadékból . Külön öröm, ha Magyarország gazdasági minisztere fogalmaz így, hiszen ez esetben ez azt is jelenti, végre Matolcsy György is észrevette: az elmúlt egy évben a szakadék felé kormányozta az ország autóját, s annak peremén végre hajlandó hátramenetbe kapcsolni.

. Igaz, jobb volna, ha meg is fordulna az a bizonyos autó. Fordulat nélkül ugyanis remény sincs a 2001-ben elhagyott gyorsítópályára való visszatérésre.

 

Örömteli az is, hogy Matolcsy György elismeri: bővíteni kell a foglalkoztatottságot. Más kérdés, hogy az Állami Foglalkoztatási Szolgálat szerint ez év május végén 15 ezerrel több regisztrált munkanélküli volt, mint 2010.

május végén, amikor a Fidesz átvette a kormányzást. Ami egy másik, Matolcsy György által is nagy becsben tartott mutatót, a gazdasági növekedést illeti: az első negyedévben a magyar GDP 2,2 százalékkal bővült, míg az EU átlaga 2,5 százalékon állt, a környező országok közül Lengyelországé 4,3, Szlovákiáé 3,6, Csehországé pedig 2,5 százalék volt.

 

Magyarországot e szerény mutatója ellenére sem lehet Görögországhoz hasonlítani. Illetve - amint azt a Kósa-Szijjártó kettős egyszer már bemutatta - lehet, csak annak meg lesz az eredménye... A gazdaságpolitika ugyanis nem hadviselési technikákat, hanem aprólékosan tervezett, kiszámítható lépéssorozatot, közgazdasági szakértelmet követel. Ennél fogva az IMF megfutamítása nem csökkenti az államháztartási hiányt, csupán drágább hitelfelvételi eredményez, a magánnyugdíjpénztárak szétverése, majd az ebből származó 2600 milliárdos bevétel jelentős részének egy évben történő elherdálása pedig a látszat ellenére sem űzi el az ősellenségnek kikiáltott államadósságot.

 

Olyannyira nem, hogy az - az emberek időskori megtakarításainak erőszakos betakarítása nélkül - idén már brutálisan magas, 7,5 százalékos lenne az államháztartási hiány. S bár Matolcsy György nem érti még a közgazdaságtani alapkategóriákat sem, annyira azért nem dilettáns, hogy ne értené, amit világosan megfogalmaznak neki Brüsszelben, amikor a magyar költségvetés tarthatatlanságára figyelmeztetik. Vagyis valótlanságot állít, amikor azt állítja, a magyar kormány viszonya ma már kitűnő az unióval.

 

Hazudik akkor is, amikor azt állítja, az egykulcsos adóval mindenki jól jár. Az ugyanis csak a felső középosztálynak kedvez - ha nem így lenne, nem kellett volna törvényt alkotni a kötelező béremelés mértékéről. Ez utóbbi ráadásul olyan durva beavatkozás a piaci viszonyokba, amelyhez hasonló gazdaságroncsoló hatást már csak a válságadók fejtenek ki.

 

Ami a roncsolást illeti: a fizikai dolgozók nettó átlagkeresete például az első négy hónapban 98 100 forint volt, 1,3 százalékkal több, mint egy éve. Figyelembe véve az ebben az időszakban mért 4,3 százalékos inflációt, a foglalkoztatottak több mint felét alkotó fizikai dolgozók reálkeresete az év első négy hónapjában érzékelhetően, 2,9 százalékkal csökkent.

Ezt nevezi Matolcsy György bíztató eredménynek?

 

Ugyanakkor valóban bíztató eredmény az elmúlt hónapokban a több mint 2000 új munkahelyet teremtő győri Audi-beruházás. No nem azért, amit Matolcsy György állít, hogy a Fidesz-kormány szerezte meg a befektetést, hiszen az az előző kormányok érdeme. Ugyanez igaz a többi járműipari egyedi nagyberuházásra is, melyek előkészítése szintén 4-5 évvel ezelőttre nyúlik vissza. Ám az valóban komoly eredmény, hogy a Fidesz-kormány ezeket sem verte szét, hanem hagyta befejezni.

 

Összességében az a helyzet, hogy az Orbán-Matolcsy páros a menetiránnyal szemben hajtotta föl Magyarország autóját az európai autópályára és most felháborodva érzékeli, hogy egymás után jönnek szembe velünk az egyes országok autói.

Lehajtás helyett azonban még gyorsítanak is, s közben követelik, hogy a velünk szembe jövő összes autó forduljon meg. Kérdés, az összes európai ország autóját azonnal le kell-e állítani, hogy elkerüljük a frontális ütközést vagy sürgősen a megfelelő irányt választjuk-e az európai autópályán.

 

Esetleg olyan vezetőket, akik tisztában vannak az alapvető közlekedési szabályokkal...

 

 

Katona Tamás

az MSZP elnökségének tagja

 

 

    Kiadó: MSZP-Országos Központ

OS