Ugrás a jövőbe! - Napelem gomba, bogárszedő robot és inkluzív társasjáték a MOME pályázatának idei győztesei

Technika - 2022-07-04

Napelem gomba, bogárszedő robot és inkluzív társasjáték tervei lettek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) tizenévesek számára kiírt, Ugrás a jövőbe! című pályázatának idei győztesei.

A MOME 2022-ben is meghirdette kreatív pályázatát a 7-10. osztályos korosztály számára, arra biztatva őket, hogy alakítsanak 2-5 fős csapatokat, képzeljék el, milyen lesz a jövő, és tervezzenek együtt tárgyat, tevékenységeket, szolgáltatásokat - idézi fel az egyetem által az MTI-hez hétfőn eljuttatott közlemény.

Az előzsűri május végén választotta ki a 10 továbbjutó csapatot, amelyek júniusban MOME-mentorok - a doktori iskolába járó kutatók, tervezők, teoretikusok, valamint BA és MA tervezőszakos hallgatók - iránymutatásával fejlesztették tovább terveiket.

A pályázat idei zsűritagjai Koós Pál, a MOME egyetemi tanára, általános rektorhelyettes; Bényei Judit, a MOME egyetemi docense, a design- és vizuálisművészet-tanárképzést irányító Elméleti Intézet szakvezetője; Lasma Ivaska, a MOME Innovációs Központ igazgatója, valamint Hollósi Jázmin, a MOME Média design szakos hallgatója voltak, az előzsűrizésben pedig részt vett Winkler Nóra művészeti újságíró is.

Az első helyezést a győri Fawaris csapat (Varga Éva Eszter, Losonczi Dorina és Szabó Nelli - Győri SZC Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnázium) érte el. Ők egy napelem gomba tervével pályáztak, amely a városi köztereken, buszmegállókban a megújuló energia termelése mellett esővízgyűjtő, párásító, árnyékoló és légtisztító funkciót is ellát.

Tervüknek köszönhetően 2042-re a zajszennyezés és a szén-dioxid kibocsátás jócskán csökkenhet, a városlakók mentális egészsége javul, továbbá új munkahelyek jönnek létre.

A második helyezett a Future Perfect csapat (Pap Ambrus, Pap Hanna és Polyák Mihály -II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr) lett, akik BÜG bogár névvel mesterséges intelligenciával működő robotokat terveztek.

A bogár formájú robotok feladata olyan kártékony vagy invazív rovarok összegyűjtése, mint például a krumplibogár, továbbá a kerti ökoszisztémák megfigyelése és koordinálása.

Harmadik helyezést ért el a Wetess csapat (Sándor Enikő, Soós Gabriella, Szögedi Tamara, Szofi Williams és Zsíros Anna Réka - Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet, Eger) egy inkluzív és kooperatív társasjátékkal, amelynek alapfogalmai az elfogadás és a klímaválság.

A játékosok egy várost védenek meg közösen a természeti katasztrófáktól. A játék az interaktív tábla és az intelligens kiegészítők révén segíti a fogyatékossággal élő, elsősorban látássérült emberek részvételét.

A zsűri különdíját a Raven csapat (Berecz Viven és Kreskai Rebeka - Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Kreatív Technikum) kapta. Tervük a közlekedésben is kritikussá váló energiaválságra kínál megoldást egy olyan, teljes egészében környezetbarát autó formájában, amely a beáramló menetszélből, propellerek segítségével nyeri az energiát.