Legfeljebb átfogó rendszerszintű, vagy intézményi szintű vizsgálat nyomán tehet egyedi döntések meghozatalára javaslatot az adott felsőoktatási intézménynek, vagy az illetékes hatóságnak.
A MAB-nak a felsőoktatási képzések vizsgálata tekintetében jelenleg az alap- és mesterképzés valamint a doktori képzés terén van hatásköre. A doktori képzés azonban az 1993-as felsőoktatási törvénnyel bevezetett doktori (PhD) képzést jelenti. A MAB-nak az ezt megelőző rendszer vizsgálatára, az ún. kisdoktori , azaz dr. univ. címek (1984-ig) és dr. univ. egyetemi tudományos fokozatok (1984-től 1993-ig) eljárásainak vizsgálatára vonatkozó hatásköre nincs.
Az 1984-től a korábbi egyetemi doktori címből lett egyetemi tudományos fokozat a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerint már nem minősül tudományos fokozatnak, s az újabb fokozatszerzési eljárások megkezdésének lehetősége 1993-ban megszűnt. A továbbiakban már csak a dr. univ. cím használható az ilyen fokozatot, illetve címet szerzettek neve mellett. A jogalkotó megfelelő határidő tűzésével (1997. dec. 31.) átmeneti időszakot jelölt meg arra, hogy az érintett személy kezdeményezésére, a korábban szerzett egyetemi tudományos fokozatának a doktori (PhD) fokozattal való egyenértékűségét a doktori (PhD) fokozat kiadására az adott tudományágban jogosult egyetem megállapítsa. Ezzel a lehetőséggel nem minden érintett személy élt.
A doktori (PhD) képzés doktori iskolák keretében folyik (www.doktori.hu). A MAB a doktori iskolák egészéről illetve oktató törzstagjaik megfelelőségéről dönt, s nem dönt egyedi doktori (PhD) fokozatadási ügyekben. Arra volt már példa, hogy minőségi problémák miatt szakértői vizsgálatot végzett, s – egyebek között – javasolta az adott egyetemnek a doktori (PhD) fokozatszerzési eljárások felülvizsgálatát, és ennek alapján vontak vissza néhány doktori (PhD) fokozatot, de a fokozatok visszavonásáról nem a MAB, hanem az érintett egyetem döntött.
Amennyiben a javasolt felülvizsgálatot az adott egyetem nem végezte volna el, akkor a MAB – a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 103. § (2) bekezdésének felhatalmazása alapján – indítványozhatta volna, hogy a miniszter kezdeményezze a bíróságnál az adott doktori (PhD) oklevelek érvénytelenné nyilvánítását. Ez a felhatalmazás tehát a felsőoktatási intézmények és képzéseik minőségvizsgálata során feltárt általános hiányosságokból következő egyedi ügyek csoportjára vonatkozik, amennyiben azokban az adott egyetem nem intézkedik.
Budapest, 2012. április 2.
Kiadó: Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság