A tengeri sünök egész testfelületükkel látnak

Tudomány - 2011-09-13

A tengeri sünök egész testfelületükkel látnak - derítették ki svéd biológusok, akik eredményeiket az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Science) legújabb számában ismertették.

Az állatok többsége reagál a fényre, s igen kifinomult látórendszert fejlesztett ki, amellyel komplex képeket képes alkotni környezetükről.

Jó példa erre a rovarok összetett szeme (oculi compositi), amelyek pontszemekből (ommatidium) állnak - olvasható a ScienceDaily (http://www.sciencedaily.com) tudományos hírportálon.

Némely teremtmény, mint például a tengeri sün, reagál a fényre, holott nincs szeme. Korábbi kutatások azonban kimutatták, hogy számos olyan génnel rendelkeznek, amelyek az ideghártya (retina) kialakulásával kapcsolatosak. Ez azt jelenti, hogy olyan génjeik is vannak, amelyek a szem fényérzékelő proteinje, az opszin szintéziséért felelősek.

"Ez a felfedezés indította el a kutatásainkat" - fogalmazott Sam Dupont, a Göteborgi Egyetem tengeri ökológiai intézetének kutatója, a tanulmány társszerzője.

Mint kifejtette, azt kívánták megtudni, hogy a tengeri sün szervezetében merre lokalizálódik az opszin, így felderíthetik, hogy miféle fényérzékeny struktúrák, azaz fotoreceptorok segítségével tájékozódnak környezetükben.

A kutatóknak sikerült kimutatniuk, hogy a fotoreceptorok a tengeri sün egész testfelületén megtalálható csőszerű "lábak" végén található.

"Úgy véljük, hogy a felnőtt tengeri sünök egész testfelülete egyetlen összetett szemként működik" - magyarázta Sam Dupon.

mti