Szijjártó Péter nem ismeri az európai uniós fejlesztési források felhasználásának brüsszeli szabályait, ráadásul a Fidesz szóvivője több esetben is valótlanságokat állít az Új Magyarország Fejlesztési Tervvel kapcsolatban.
Az Új Magyarország Fejlesztési Tervről szóló döntés az unió szabályai szerint a kormány hatásköre - aki e mögött valamiféle mesterkedést, esetleg nemzetközi összeesküvést lát, az vagy nincs tisztában az Európai Unió működésével, vagy egyszerűen pártpolitikai megfontolások miatt tesz úgy, mintha nem ismerné a szabályokat.
Az Európai Unió szabályai írják elő kötelezettségként a magyar kormány számára, hogy a fejlesztési források egy részét a programokkal kapcsolatos kommunikációs feladatokra kell fordítani.
Hamis az az érvelés is, amelyik szerint az ellenzéknek vagy az önkormányzatoknak ne lenne lehetőségük beleszólni akár a tervek, akár a későbbi pályázatok előkészítésébe, lebonyolításába, ellenőrzésébe. Ennek éppen az ellenkezője igaz.
Mindenekelőtt: az önkormányzati rendszer reformját, a regionális rendszerre való áttérést első alkalommal a Fidesz és a KDNP pártszövetsége akadályozta meg az Országgyűlésben. A kormány az erre vonatkozó javaslatát már nyáron is részben azzal indokolta, hogy a regionális rendszer jobban illeszkedik a fejlesztési források elosztásának brüsszeli logikájához. A kabinet továbbra sem tett le az emberek érdekeit szolgáló - hatékonyabb és olcsóbb - rendszer kialakításáról, s a tervek szerint idén újabb parlamenti egyeztetéseket kezdeményez a javaslatról. Az uniós források elosztásával kapcsolatos feladatok azonban nem tűrnek halasztást, így - regionális önkormányzatok híján - ki kell alakítani azt az intézményrendszert, amely e feladatokat el tudja látni. A Fidesznek eddig is lett volna rá lehetősége, hogy ezt a témát felvesse, hiszen a miniszterelnök számos alkalommal kezdeményezett egyeztetéseket a pártpolitika felett álló nemzeti kérdésekben, ám ezeken az egyeztetéseken a Fidesz a meghívás ellenére sem képviselteti magát.
A kormány nyitott továbbá az önkormányzatokkal való egyeztetésekre is, sőt, Gyurcsány Ferenc maga kezdeményezte az egyeztetések intézményes formájának kialakítását. A kormányfő továbbra is elkötelezett híve az együttműködésnek, s bízik abban, hogy a Fidesz felülvizsgálja eddigi álláspontját, illetve hogy a Fidesz színeiben megválasztott önkormányzati képviselők és polgármesterek a pártpolitikai viták helyett - az általuk képviselt települések érdekeit szem előtt tartva - részt fognak venni a további egyeztetéseken.
Hamis a Fidesz érvelése amiatt is, mert a jelenlegi kormány és a koalíciós pártok - az 1998 és 2002 közötti gyakorlattal ellentétben - támogatták az ellenzék parlamenti jogosítványainak kiterjesztését. Ennek köszönhetően létrejön egy országgyűlési bizottság, aminek elnökét és tagjainak felét az ellenzék adhatja, és kifejezetten a fejlesztési források felhasználását fogja ellenőrizni.
Ami pedig az úgynevezett operatív programokat illeti, álságos, ha a Fidesz utólag tesz csak javaslatokat arra, hogy mely területek fejlesztésére fordítsa a pénzt Magyarország. Erre ugyanis bőven lett volna lehetőség egyrészt az Új Magyarország Fejlesztési Terv, másrészt a konkrét operatív programok előkészítése és társadalmi vitája során. A jobboldali párttal ellentétben ezzel a lehetőséggel több ezer magyar szakmai és civil szervezet, valamint állampolgár is élt, akiknek észrevételeit és javaslatait a kormányzat beépítette a Brüsszelnek benyújtott tervekbe. A javaslatok és az azokhoz beérkezett észrevételek is megtalálhatóak a Nemzeti Fejlesztési Terv honlapján, a www.nfu.gov.hu <http://www.nfu.gov.hu/> címen.
Kormányszóvivői Iroda