Az angol nyelvnek nincs alternatívája

Vélemény - 2011-08-25
Az idegennyelv-oktatást érintő ötletelés folyamatosan alakul: egyszerre van jelen a megvalósíthatatlan és értelmetlen szigorítás szándéka, a felsőoktatási felvételi nyelvvizsgához kötése, valamint az angol nyelv oktatásának alulsúlyozása más, latin eredetű európai nyelvek javára.

Közben úgy tűnik, az államtitkárságnak fogalma sincs arról, hogy mi a valódi helyzet, milyen nehézségekkel és feladatokkal szembesülnek a nyelvoktatók, milyen elvárásokkal szembesülnek a diákok a munkaerőpiacon. Komplex tervezés helyett részletkérdésekről, féligazságokról szól a diskurzus, minden megalapozó előismeret nélkül.

 

    A valóság az, hogy Magyarországon az elmúlt 10 évben bővült az idegen nyelvet beszélők aránya. Ez egy olyan alap, amelyre építeni lehet a jövő nyelvoktatását. A reális cél a világ minden területén beszélt angol általános, jó minőségű ismerete, nem egy halom nyelv erőltetett látszatoktatása, ami legfeljebb kudarcélményt eredményez, nem valódi nyelvtudást. Olyan jó, hatékony nyelvoktatást kell megvalósítani, amelyhez mindenki hozzáfér az egész országban. Ezt biztosan nem lehet azzal kezdeni, hogy az államtitkárság felszámolja a nyelvi előkészítő intézményét, hadat üzen az angol nyelvnek és semmit nem tesz a hozzáférés javításáért.

 

Ha az MSZP-nek nem is hisz Hoffmann Rózsa, reméljük, legalább azoktól a gazdasági vezetőktől elfogadja az angol nyelv elsődlegességét, akikkel nem régiben ő maga alapította meg a Gazdasági Szereplők Oktatási Kerekasztalát, akik a napi üzleti életből pontosan ismerik az angol nyelv globális szerepét.

 

Különösen cinikus, amikor az államtitkárság azzal érvel az angol oktatás háttérbe szorítása mellett, hogy az ”egy könnyű nyelv”, amit bárki megtanulhat. Jó lenne, ha államtitkár asszony vagy a kollégái megkérdeznék azoktól a hátrányos helyzetű területeken tanító nyelvtanároktól, akik a szegénység minden tünetével küszködve igyekeznek a gyermekeket felvértezni nyelvtudással, hogy tényleg olyan egyszerű-e a nyomor napi tapasztalatával küzdő gyerekeknek otthon, egyedül vagy második nyelvként megtanulni angolul.

 

Bízom abban, hogy bármilyen nyelvstratégiával is álljon elő az oktatási kormányzat őszre, nem felejti el a halmozottan hátrányos területeket és nem csak elrendeli az intézkedéseket, hanem forrásokban és eszközökben segíteni fogja a tanítókat és az iskolákat a közös cél, az általános, széles körben jól beszélt idegen nyelv, lehetőleg a versenyképességet nagyban javító angol nyelv elsődleges elsajátításában.

 

 

Kunhalmi Ágnes,

az MSZP elnökségi tagja

 

    Kiadó: MSZP

OS