A vásárlók veszítik a legtöbbet a kínai import elektromos autókra kiszabott büntetővámok miatt, amelyek távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálják - közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a Facebook-oldalán csütörtökön
mlékeztett, hogy az Európai Unió által a kínai elektromos autókra kiszabott büntetővámok csütörtöktől léptek életbe.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke kijelentette: "a kiegyensúlyozott verseny jó. Amit nem szeretünk az az, ha Kína elárasztja a piacunkat túlzottan támogatott elektromos autókkal. És ezt meg kell oldanunk, meg kell védenünk az iparunkat" - idézte fel a vezérigazgató, aki szerint az intézkedés távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálja.
Az intézkedés figyelmen kívül hagyja a kulcsfontosságú tényt: Európa legnagyobb autógyártói, a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz nemcsak a kínai beszállítókkal való partnerségre támaszkodnak, hanem saját gyártókapacitásokat is működtetnek az ázsiai országban. A legnagyobb német autóipari szereplők szerint a vámok akadályozzák a globális versenyképességet és károsítják a logisztikai hálózatokat - érvelt Joó István.
Felidézte: a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse a vámokat "végzetes jelzésnek" nevezte a globális kereskedelem számára, azzal érvelve, hogy azok Kína részéről megtorláshoz vezethetnek. A Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Oliver Blume szintén az iparágat érő károkat hangsúlyozta, mondván, hogy "az esetleges büntetővámok különösen kockázatosak lennének a német autóipar számára," és jelentős hátrányokkal kellene szembenézniük a kínai piacon.
Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója is megerősítette a többi iparági vezető kijelentéseit azzal: "teljes illúzió lenne azt hinni, hogy az autóipari világot egymáshoz nem kapcsolódó régiókra oszthatjuk" - sorolta az iparági vezetők véleményét a HIPA vezérigazgatója.
- fogalmazott a kormánybiztos.
Az Európai Bizottság 35,3 százalékig terjedő vámot vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművekre (BEV), az öt évre szóló intézkedés csütörtökön lépett életbe. A brüsszeli testület szerint a kínai gyártók tisztességtelen állami támogatását kell kiegyenlíteni a gépjárművekre kivetett szokásos 10 százalékos importvámon felül kiszabott védővámmal.