Újabb, az inflációt meghaladó  díjemelések Debrecenben

Vélemény - 2010-12-16

Napjainkban fokozottan aktuális az, hogy a közszolgálati díjak változása, azok emelése, illetve a lakosság teherbíró képessége, a szolgáltatások igénybevételének csökkenése összhangban legyen. Több nagyvárosban született olyan döntés, hogy a közszolgálati díjakat nem emelik annak érdekében, hogy a lakosság terheit ne növeljék, illetve azért, hogy minél többen vegyék igénybe a köz-szolgáltatásokat megfizethető áron.

A debreceni közgyűlés előtt három olyan előterjesztés van, ami nem ezt a szellemiséget sugározza.

 

A fizető várakozóhelyek, közkedvelt nevén a parkolók használati díja az előterjesztés szerint „csak” az infláció mértékével emelkedik (átlagosan 4-5%), miközben az igazság a következő. A 4.400 db felszíni parkolóból 820 db-ot más övezetbe sorolnak, melyeknél a díjemelés mértéke 25-50%. Az ebből származó árbevétel növekmény a teljes éves parkoló-díjbevétel több mint 12%-a. Erre jön még rá az előterjesztésben szereplő inflációs díjemelés. A parkolást üzemeltető DKV Zrt. adatai szerint:

-         parkolási-díjbevétel 440 millió Ft;

-         ebből az önkormányzatnak fizet kb. 130 millió Ft-ot;

-         a parkolók üzemeltetési költsége kb. 190 millió Ft;

-         a cégnél maradó eredmény kb. 120 millió Ft.

Szemmel látható, hogy nem piaci kategória a parkolási díjak meghatározása, hanem egy forgalomtechnikai, forgalomszervezési eszköz, melynek célja, hogy a parkolókban minél nagyobb legyen a gépkocsik „forgása”, illetve az, hogy minél többen vegyék igénybe a tömegközlekedési eszközöket.

 

Logikus lenne, hogy a tömegközlekedési díjakat minél alacsonyabb szinten tartsuk, mert az a cél, hogy minél többen vegyék igénybe azt. Ehhez képest a mintegy két évvel ezelőtti brutális díjemelést követően (amikor megszüntették a busz, illetve elektromos vontatású járműveken az önálló bérleteket) most újabb jelentős díjemelést terveznek a következők szerint:

-         a vonaljegyek díját 8-9,4%-kal;

-         a tömbjegyek árát 8%-kal;

-         a tanuló-nyugdíjas bérletek árát 3,8%-kal.

Véleményünk szerint az előterjesztés, illetve a város vezetése nem a jó utat választotta. Díjemelésekkel nem lehet vonzóvá tenni a tömegközlekedést, nem lehet elvárni azt, hogy többen vegyék igénybe a szolgáltatást, sőt pont az ellenkező hatást váltja ki. Többek között ez is eredményezte az egyre gyakoribb dugókat és csúcsidőben a város közlekedésének ellehetetlenülését.

 

Különösen nagymértékű díjemelés várható és Debrecen város egész lakosságát érinti a víz- és csatornadíjak terén. Az előterjesztés szerint a vízdíjak 4,51%-kal, a csatornadíjak 10,03%-kal emelkednének. Az indoklási részben a fő szempont az, hogy az új ISPA beruházás amortizációját be kell építeni a díjakba. Itt is érdemes a számok mögé nézni. A Debreceni Vízmű Zrt.

-         éves árbevétele, melyet a lakosság és a vállalkozók fizetnek be 5,7 milliárd Ft;

-         az éves ráfordítása kb. 4,8 milliárd Ft, amiből az összes amortizáció 0,6 milliárd;

-         2009-ben az alaptevékenységből származó eredménye kb. 1 milliárd Ft;

-         2010-ben az alaptevékenységből várható eredménye 770 millió Ft.

Szemmel látható, hogy az előző években is és most is bőven benne van az árakban és a díjakban az ISPA program amortizációjának fedezete.

A lakosság már eddig is többszörösen megfizette ezt a hányadot, ezt a sarcot.

 

Összességében mindhárom díjemelés indokolatlan és durván infláció feletti. Szemmel látható, hogy a lakosságot tovább kívánják sarcolni, a terheit növelni. Mindez azért történik, mert a város gazdaságpolitikája évek óta tendenciózusan felelőtlen. A város vezetése, a Fidesz-es többség évek óta többet költ, mint amit a város teljesítőképessége elbír, ezt a terhet nyilvánvaló, hogy senki más nem fizetheti meg csak a debreceni polgárok.

 

 

           

Dr. Zsiros Zsolt                      

Bagolyné Rinyu Ilona                     

Szathmári Károly

MSZP